In to Gijon

Nano's blog.
Nigel Anderson
Mon 7 Aug 2006 22:19
Date: 07-08-06     Time: hh:mm      Position: dd:mm.mmN  ddd:mm.mmW   Name: Gijon, N. Spain

Click here for English version;

Vi fikk enda en fin nattseilas. Litt lite vind, men med spridd genoa holdte vi 4,5 knop inntil tre tiden, da vi måtte gi opp seilingen og starte motoren. Vinden kom aldri tilbake, og vi gikk for motor helt inn til havnen (ankomst 11:30). Vaktene og sovingen gikk bra igjen, begge fikk lange søvnperioder, og vi var opplagte og i fin form til frokost kl. 9. "Madame" seilte fra oss (eller gikk for motor fra oss) mens vi seilte, men vi tok henne igjen, og tilpasset farten til henne de siste timene inn til Gijón. Ved soloppgangen fikk vi selskap av flere delfiner som danset rundt båten. Filmingen var mislykket dessverre, men det var et flott skue.

Kysten av Spania er veldig ulik Frankrike. Her er det ganske høye fjell bare noen kilometer fra strandlinja, mens Frankrike var bare småkupert. Byen Gijón er stort - mange fleretasjer blokker og hoteller langs de fine strendene, en god del industri også. Gamlehavnen - der vi ligger - er også forholdsvis stort, men det ligger en industrihavn et par kilometer lenger vest som tar hånd om større skip. Her er det fiskeflåten og fritidsbåter som holder til.

Vi måtte inn til havnekontoret for å melde vår ankomst. slik er det ofte i Frankrike også når man ikke blitt tatt imot av en jolle for å bli anvist plass. Men her har vi kommet til et nytt land, og EU-regulativer og forenklinger kan forbli i de landene som gidder å følge dem! Her måtte vi legge fram passene våre, båtens registreringsbevis, forsikringspapirene, og fylle ut masse detaljer. Dette var for damen fra toll-myndighetene. Så skulle vi prate med havnekontoret, som skulle ha de samme detaljene, og ville ta imot havneavgift. Greit nok - men det brydde seg ikke noe om hvor vi skulle finne ledig plass, det hadde ikke de kontroll på. Vi måtte ta oss tilrette og finne en ledig plass selv - noe vi gjorde. Det er ufattelig at ineffektiviteten og byråkratiet holder til her når man sammenligner med enkelheten vi er vant til fra Skandinavia, England og Frankrike.

Til slutt, kom vi på en plass og kunne slappe av. Bosse og Agnetha kom til oss og vi spiste litt lett lunsj og drakk øl og hvitvin. Passe trøtt gikk vi for å sove noen timer, og stod opp kl. 17. Vi gikk ut for å utforske byen, og etterhvert ble det øl på kafé, ny tur, og endelig en aldeles nydelig middag av Paella på koselig restaurant. Men nå blir det godt å sove ordentlig og lenge. Dagens bilde: Gijón.

English version

We had another good night sailing in light winds. Sailing goose winged we held 4.5 knots until three, when the wind gave up and we had to start the motor - which took us all the way in to Gijon as the wind did not return. The watches and sleeping went well - both getting two long sleep periods during the night. "Madame" who was motor-sailing got ahead of us during the night, but we caught up with her again by dawn, and matched our speeds to follow eachother inn to Gijon. Just as the sun cam up we were visited by several dolphins who danced around the boat. I messed up the filming completely, but it was a great sight.

The coast of Spain is rather different from France. Here there are pretty big mountains just a few kilometres inland, whereas France was fairly flat with only low hills. The town of Gijon is big. It is the regional capital for this part of Northern Spain, and has many tall hotels and apartment blocks along its fine sandy beaches. There is some industry too. The old harbour, where we are laying is also large, but en even larger industrial harbour lies a few kilometres further west, so this harbour is just for the fishing fleet and pleasure craft.

Like many French harbours, there is a pontoon where one ties up before registering and being shown to a vacant pontoon. We did so and went to the harbour masters office. But now we are in Spain, and EU-directives and regulations don't seem to apply any more. We had to fill out a long form of details about the boat and our journey, they took copies of our passports (what happened to Schengen?) and the boat's registration document and insurance papers. With all that done with the lady from the immigration, the harbour master needed much of the same details before taking our money for the harbour fees and showing no more interest in us. Inquiring where we could moor the boat, the interest was minimal - we were rafted four deep on the reception pontoon and that seemed OK for them. We had to suggest ourselves that we should find free slots somewhere else in the harbour. Three guys from the capinaineri, all very busy and totally uninterested in helping us - a complete contrast from France.

We found ourselves places to moor, and had some lunch with Agnetha and Bosse, with beer and wine. A mid day snooze was necessary, and we slept well for two hours before going out to see the town. This is a large and fascinating city. To cut a long story short, we walked round, had a beer, toured some more, then found a restaurant where we had a fantastic paella. Now it is going to be good to have a propper night's sleep! Today's picture is of Gijón town.