Corpach - Ballachulish, Loch Leven,

Nano's blog.
Nigel Anderson
Mon 5 Jun 2006 19:47
Date: 05-06-06     Time: 18:45 UTC      Position: N56.40.81  W005.08.00   Name: Ballachulish, Loch Leven

Click here for English version;

I dag var en av våre "tidlige" dager. Vi stod opp kvart over seks for å være med Molly og Keith til tog-stasjonen (50m fra båten). Vi burde brukt den tidlige starten til noe fornuftig, men fristelsen til å sove litt ekstra var stor, så vi la oss igjen og våknet litt før ti. Da var de timene borte, men vi satte i gang med lufting av puter og dyner, vask av båten osv siden været var blitt såpass bra. Butikken rett i nærheten hadde bra nok mat til at vi handlet for fire dager, som gir oss betydelig frihet til å reise dit vi vil i noen dager. Vi har egentlig ikke lagt opp noen planer de nærmeste dagene, så sammen med fulle vann- og dieseltanker står vi fritt til å vandre dit vinden tar oss.

Etter handling og vasking, tok vi bussen inn til Fort William, og tittet i butikkene en stund. Vi handlet bare noen tran-tabletter og et kort til Molly og Keith som har bryllupsdag den åttende. Vi måtte komme inn på internett for å betale noen regninger, sjekke konti osv. Vi fant en internett-café, og satte oss ned ved maskinen, men da gikk nettverket i hele caféen ned, så vi fikk bare pengene tilbake, og gikk videre. Bibliotekene har tilbud om gratis tilgang til internett - selv om det er tidsbegrensninger på en halvtime per dag. Vi fant biblioteket, fylte ut et lite skjema, og fikk tildelt brukernavn og passord som kan brukes i alle bibliotekene i Skottland - flott service. Da fikk vi ordnet det vi skulle på nettet.

Tilbake ved båten var sola framme og varmen nydelig. Vi skiftet til shorts for første gang på turen vår. Diesel og vann ble ordnet og vi gikk inn i den siste slusen for å komme ut på saltvann igjen. Ute på fjorden var ikke vinden fullt så varmet lenger, så shortsene ble byttet ut med langbukser og gensere.

Fort William ligner veldig på Norge, Årdal spesielt. Her er det flotte fjell, fortsatt med snøfonner, fjorder og frodig vegetasjon. Her er det også en rørgate ned fjellsiden til et vannkraftverk, og nederst i dalen et aluminiumsverk! Akkurat som Årdal. Det er også forskjeller - to destillerier bl.a! Og sikkert 10-15 steder man får kjøpt vin og sprit. Også som Sognefjorden, blåser vinden enten opp fjorden eller ned fjorden, og retningen er alltid slik at man har motvind når man er ute i seilbåt. Det ble fort klart at vi ikke hadde lyst på an lang motortur, og begynte å se etter alternativer havner for natta. Vi så gode muligheter i Loch Leven, men broen vi måtte under var merket med 17m klaring, mens vi trenger 18m for masten vår. Heldigvis var det lavvann, og vi kom under med et nødskrik - vanskelig å si hvor mye plass vi hadde til overs. Inn i Loch Leven fant vi en flytebrygge tilhørende et hotell, og la oss utenfor andre seilbåter som ser ut til å ha vært forlatt av sine eiere - kun én av fire båter har tegn til folk ombord. bildet - Molly ved fyret ved kanalens ende.

Lighthouse at Corpach (taken yesterday)

(Picture - Molly at the lighthouse at the end of the Caledonian Canal). Today was another of our early starts which we don't like. We got up about quarter past six in order to get Molly and Keith onto the train. We really should have used the extra hours in the morning to do something useful, but we decided that a little extra sleep was the best thing to do. We woke again just before ten, so that morning was gone! As the weather was getting very pleasant, it was a good opportunity to air the duvets and pillows, shake the rugs, clean the boat inside etc. As we are not sure exactly where we are going for the next days, we bought provisions for four days. This gives us great freedom to roam for a while - we have full diesel and water tanks too.

We took the bus into fort William and wandered round the shops a bit. As we haven't checked our bank accounts for a while, we found an internet café and paid for half an hour. Before we got going the shop lost its connection, so everyone had to get their money back, and find alternatives. We headed for the library, where we registered and received a user name and password which can be used in all libraries in Scotland. All of this free - though limited to half an hour per day. Bills got paid, the odd e-mail read and Norwegian news checked.

Back at the boat the sun was out, no wind, and summer temperatures, so it was on with the shorts! Finally summer - at least at times. We locked through the sea lock, and motored down Loch Linnie past Fort William - now the wind was a little cooler, and the shorts had to give way to long trousers again, and pullovers.

Fort William is very much like home in Norway - mountains which still have snow patches, fjords (lochs here I suppose), super scenery, a hydro electric power station with its pipes running down the mountainside, and an aluminium factory! It couldn't be more like Årdal if it tried. We could list the differences, such as the two (at least) whisky distilleries in the town. Another similarity is the wind, it only blows up or down the fjord, invariable the wrong direction in relation to the day's sail. We had planned a trip of 28 miles today, about 5 hours, but the late start combined with having to motor into the wind means we had to look for alternative places to stay. Loch Leven was an obvious choice, though the bridge at the narrows is marked in the guide book as 17m, and the top of our mast (including antenna) is 18m. However, it was getting close to low tide, there should be room to spare - but it looked pretty damned close as we inched our way to the edge! All went well, though, and we found a pontoon belonging to a hotel where we rafted up outside another sailboat - the pontoon is not very big and there are a surprisingly many boats here, though only one seems to have anybody onboard.