Poerto Alumina - Vivero

Nano's blog.
Nigel Anderson
Tue 15 Aug 2006 19:01
Date: 15-08-06     Time: 18:00 UTC      Position: 43:40.48N  007:36.08W   Name: Vivero

Click here for English version;

Det var noe som ikke stemte helt igår - vi gikk og la oss til vanlig tid, men det virket lysere enn det pleier. I dag tidlig tittet jeg på klokka som henger bak navigasjonsbordet - og sikkert nok var det kvart på ni - omtrent tiden vi pleier å stå opp. Ute var det mørkere enn det pleier - kanskje skyene med litt regn som spilte oss et puss? Det som må ha skjedd var at da jeg trakk opp klokka i går må jeg har vært bort i time-viseren, slik at den ble skubbet fram en time. Dermed levde vi dagen én time feil i går, og vi sto opp litt før åtte idag. Det var en grå dag, og siden havnen vi lå i ikke var spesielt pen eller velutstyrt med severdigheter eller butikker, kom vi i gang med dagens seilas. Svak vind fra vest eller syd-vest var ikke som vi ønsket, og dønninger fra nord gjorde at turen for motor til vårt planlagte mål 25 sjømil unna ville bli kjedelig, så vi la om planene og gikk bare ti mil inn til Ria de Vivero. Denne fjordlignende "Ria" ligner utrolig på fjordene hjemme i Norge - spesielt det lave skydekket og regnværet minnet oss om Sognefjorden. Mye stemmer overrens med norske fjorder faktisk - små landsbygder og gårder med litt dyrket mark lengst ned mot sjøen, og skog høyere opp. De fine strendene stemte ikke så bra. Denne Ria er ca. 5 sjømil lang, og ender i to byer - det ene med en fiskehavn og ellers lite, men et lite stykke opp elva - som er farbar for båten vår, ligger Vivero som er større og har alle fasilitetene man kunne ønske seg. Vi ankret opp rett utenfor en stor sandstrand like ved elvemunningen sammen med tre andre seilbåter. Vi har stranden til oss selv - antagelig grunnet pøsregnes som kommer i byger. Vi kom hit klokka elleve, og satte inne med varm te og kjeks mens en byge tømte sitt innhold i sjøen rundt oss. Det gjør ingenting å få en slik dag inn i mellom - det er alltid ting å finne på inne av lesing, vedlikeholdsjobber og småforbedringer.

Det ble opphold på ettermiddagen, og vi tok jolla inn til byen, som var stengt pga. høytid. Stor by med mange koselige sidegater - noen veldig trange. Vi tok en øl på kafé før vi kom tilbake til båten. vi inviterte John og Margaret over for G&T's, og hadde en hyggelig time sammen med dem og pratet mye om seiling til Karibia og våre turer i Skottland på vei hit. Dagens bilde: Nano ligger for anker foran sandstranda i Vivero.

English version

Something didn't seem quite right yesterday - we went to bed at the usual time, but it seemed much lighter outside than normal. Awaking this morning it seemed darker than normal outside, but perhaps the light rain and clouds were making it appear dark - the clock on the wall sail quarter to nine - our normal time to get up. It transpired that I must have knocked the hour hand on the clock when I wound it up yesterday, so we lived the whole day an hour ahead of ourselves, and got up in reality before eight. The grey weather and lack of any reason to go ashore in the harbour we were anchored in, meant we made an early start. However the wind had turned from its normal north-easterly to a west or south westerly, was too weak to sail with anyway, and the swell was still from the north. This, combined with rain and rather damp weather, meant that a long (25 mile) run by motor did not appeal so much, so we cut the trip short by coming into the Ria de Vivero - a trip of just ten miles. This "Ria" is a fjord-like indentation into the coast, and is very reminiscent of the fjords back home in Norway. Especially in the low clouds and rain it reminded us of our own dear Sognefjord! Actually there is a great resemblance both in the geology and geography. There are a few tiny villages and farm with some fields lower down, and forrestry higher up. The coast is varied from cliffs to sandy beaches (not many of them in the Norwegian fjords though). This Ria is about five miles long, and at the innermost point is a fishing harbour and associated village, then just up the river (which is navigable for us), the rather prettier town of Vivero which has hotels, restaurants, and all the facilities one could wish for. We anchored off the long sandy beach at the end of the river together with three other sailboats - one being the Manchester boat. We arrived at eleven, and sat inside with hot tea and shortbread waiting for a particularly heavy rain shower to pass by. The odd day like this doesn't matter that much - we have lots of things to do inside in the way of maintenance and little improvements. I still haven't had time to start a new book, having finished my first book of the trip a few countries ago.

The rain stopped after lunch and we took the dinghy up river to the main town, where we had a good walk round. Everything was closed though - a public holiday in Spain, though we found a bakery to buy fresh bread from. The town is quite large and has many narrow side streets, which would have been lovely on a normal working day. After a beer at a café, we returned to the boat, stopping at the Manchester boat and chatting with them. We invited John and Margaret on board for G&T's and had a pleasant hour with them talking about sailing to the Caribbean and our trip through Scotland. Today's picture shows Nano at anchor off the sandy beach here in Vivero.