A Coruña - Lage

Nano's blog.
Nigel Anderson
Thu 24 Aug 2006 18:13
Date: 24-08-06     Time: 17:00 UTC      Position: 43:13.23N  9:00.05W   Name: Lage (Laxe)

Click here for English version;

Vi våknet til enda en fin dag til tross for en liten byge midt på svarteste natta som gjorde at jeg måtte stå opp og lukke vinduene. Heldigvis fikk jeg sove videre - i motsetning til igår. I går kveld gikk vi den lange turen gjennom mesteparten av byen til båtbutikken "vår" for å kjøpe nytt skjøte til storseilet (20m med tau). Det gamle har irritert oss i lengre tid fordi det var litt for stor diameter til utstyret (14mm, men skulle vært 12mm), samt at det var blitt både stivt og slitt gjennom årene. Deretter ble det middag om bord, og så var vi innom den andre norske båten som lå bare noen få meter fra oss - "Dumle" med Elisabeth og Øyvinn og de tre barna deres (Ida, Lene og Jens). Her fikk vi servert god vin samt spekepølser og oster. Vi hadde en lang og hyggelig kveld med dem, og kom ikke tilbake til egen båt før middnatt. De blir i A Coruña en dag til, men skal i samme retning som oss, og vi ser dem sikkert flere ganger igjen for vi møtes i Las Palmas for den lange turen over dammen med ARC.

Formiddagen gikk til å handle mat og gjøre oss klar til å dra. Havneavgiften ble betalt (plutselig var det nå blitt 30 euro for natta, mens da vi spurte ved ankomst var det 25!). Med alt utstyr til båten og en middag ute på byen hav vi sikkert lagt igjen rundt 500 euro i byen. Etter litt samråd med "Dumle" om mulige havner på turen videre, kom vi avgårde kl. 12 - da så det ut som at brisen i anmarsj. Vi tok litt feil på dette punktet, og ble møtt at meget svak bris rett imot oss! Det ble motorkjøring i stekende sol, som gradvis gikk over til mer skyet vær og kaldere. Mens det var for varmt før vi dro ut av havnen, måtte ullgensere tas i bruk den siste timen på vei inn til Laxe (som er det lokale navnet for stedet som offisielt heter Lage). Endelig kunne vi seile, så skyene og den kjølige brisen gjorde oss ingenting - det var deilig å nyte stillheten i båten under seil etter så mange timer for motor De siste ti minuttene var v iopp i 7 knops fart - typisk at vi får vinden først når vi skal i havn!. Her i Laxe ligger vi for anker i den ytre delen av havneområdet. Selve stedet er en sjarmerende fiskelandsby som vi kanskje vil besøke imorgen.

Dagens bilde (tatt for to dager siden) viser en stor sirkel laget av fliser som både representerer kompassretningene, men også andre land eller områder med galliske eller keltiske røtter. Du kan tyde både symboler for forskjellige områder, samt navn som Mannin (Isle of Man), Eire (Irland), Cymru (Wales), Alba (Skottland) og Galiza (Galicia her i Spania).

English version

We woke to another fine day, despite the shower of rain in the wee hours which made med get up to close the windows. Fortunately I fell asleep again straight away - unlike yesterday. Yesterday evening we walked the long walk through the town to "our" chandlers where we bought twenty metres of new rope to replace the main sheet which has been irritating us for some time. Slightly too large (14mm instead of 12mm diameter) and rather stiff and worn in places it was time to get rid of the old thing which has done good service over the years since the boat was new in 1998. Afterwards we made a lovely fish dinner then went over to the other Norwegian boat "Dumle" where we were served good wine and lovely cured sausages and cheese. Øyvinn and Elisabeth, with their three children (Ida, Lene and Jens), are also doing the ARC so we will probably see them several times between here and Las Palmas. They were staying in A Coruña one more day.

The morning was spent getting up - no mean feat considering that we didn't get to bed until after midnight and were perhaps slightly worse for wear after the good wines we drank. We also managed to by provisions for a few days, and enjoy a morning coffee with chocolate croissant. After a short consultation with Dumle about good harbours for anchoring and lending them our pilot book, we got away at twelve. By this time we saw that the breeze was starting to build, but when we got out at sea there was almost no wind, and what little there was was right on the nose for the majority of the journey. So the motor got another long run as we sunned ourselves until we had to cover up to avoid getting too much sun. This changed as the afternoon wore on and the clouds from a passing front came over us. The last hour into harbour was done with our woollies on, but at least we could sail by this time - it was lovely to enjoy the peacefullness of sailing again after four days in harbour and six hours of motoring! We were sailing at seven knots for the last ten minutes - typical that the wind finally gets up just as we are looking for a sheltered anchorage out of the wind! Laxe (the local name, Lage is the official name) is a very pleasant fishing village where we found a spot to anchour in the outer limits of the harbour area.

Today's photo (taken two days ago) shows the large circle near the Roman lighthouse depicting the directions of the compass, but also names and symbold of other Gallic or Keltic regions. One can make out symbols and names such as Cymru and a winged serpent (Wales), Alba and a thistle (Scotland), Eire and a clover (Ireland), Mannin and three legs (Isle of Man), Galiza  and shell (Galicia is this province in Spain) and some others. Interesting.