Date: 08-08-06 Time: 17:00 UTC Position: 43:32.80N 005:40.09W Name: Gijón
Jeg skal fortelle mer om Gijón imorgen, men siden jeg har skaffet trådløst
internett i denne havnen, skal jeg sende litt flere bilder i en oppsummering av
tiden vår i Frankrike.
Vi ankom Frankrike 17.7, og forlot landet 5.8 - tre herlige uker preget av
godt vær, god mat og godt selskap. Vi har vært innom mange havner i et spekter
fra naturhavner til større byer. Vi kunne valgt å kutte ut hele denne delen av
Frankrike ved å seile direkte fra Brest over til Spania - turen ville vært ca.
24 timer lengre enn de to dager det tok fra La Rochelle, men med så god tid var
det vel verdt å utforske denne delen av Frankrike.
Vi har sett så utrolig mange flotte plasser, og det er nesten litt
vanskelig å huske alle. Minnene blir nesten som når man spoler fort
fremover på en video eller DVD. Til tross for at vi har vært i
Frankrike i 3 uker, føles det ikke slik. Vi må nok komme tilbake for å se
litt mer av innlandet her i Brittany også neste gang.
Franskmennene er stolte av sin egen kultur, og flinke til å bevare
den. Franskmennene oppfører seg dannet, og snakker lavt (ikke
brautende som i visse andre land). At alle de små matbutikkene (bakeri,
slakte- og fiskebutikker) overlever er jo fordi franksmennene liker
dem og bruker dem. Og jeg kan forstå at de franske damene skjelden er i
arbeid. Det er jo fulltids arbeid bare å handle og lage mat. De
franske damene er nette og flotte og "tripper rundt" og oppdrar barn (på en
utmerket måte) og handler og lager mat som det står respekt av. Her
i Frankrike kjøper man skjelden halfabrikata og
ferdigmat. Det er ikke spesielt billig å leve her nede totalt sett;
husprisen og havnevagifter er dyrt, mat er litt billigere enn hjemme
(utvalg og kvalitet er upåklagelig), mens vin er billig.
Small harbour, many boats, big
ferries.
Liten havn, mange båter, store ferjer som kommer og
går.
Long and sandy beaches, sometimes with a lot of
people.
Lange sandstrender, noen ganger med mye
folk.
Long and sandy beaches, sometimes with very few
people.
Lange sandstrender, noen ganger med lite
folk.
Harbour at Concarneau
Båthavn i Concarneau
Good food and good company with Agnetha and Bosse
at a back street restaurant La Chaume.
God mat og godt selskap med Agnetha og Bosse på
restaurant i bakgatene til La Chaume.
Dolphin
Delfin
Sun, book, G&T
Sol, bok, G&T
La Rochelle
Sunrise.
Soloppgang.
English version
I will write more about Gijon tomorrow, but now as I have arranged cordless
internet access in this harbour I thought a picture based entry would be timely
to summarize our three weeks in France.
We arrived in France on the 17.7, and left on the 5.8 - three delightful
weeks notable for the good weather, good food and good company. We have been to
many different harbours ranging from sandy bays a long way from nowhere, to
large towns and cities. Many sailors with less time miss this delightful part of
France by sailing straight over the Bay of Biscay from Brest to Spain - taking
about 24 hours more than our two day run from La Rochelle. As we had plenty of
time we could leisurely enjoy this fantastic coastline.
We have seen so many fabolous places. Now, the memories of the
places feels like when you fastforward a video. Even though we have
spent 3 weeks doing Brittany in France the 3 weeks just is not enough. At
some point we have to come back and see more of the inland.
The French are truly proud of there culture and treasure it. By
using all the small shops (bakery, butcher, and fish-shops) the old culture
stay alove. That the French ladies seldom work is easy to
understand. It is a full time job to shop and prepare all the lavish meals
they serve. Down here they just don't go for prefabricated food! The
total cost of living is not what you would call cheep. The house and
harbour prices are rather high, food is a bit cheaper than at home (however the
selection and quality is great), but the wine is really
cheap.
|