Beaumaris - Holyhead

Nano's blog.
Nigel Anderson
Tue 27 Jun 2006 19:19
Date: 27-06-06     Time: 18:00      Position: Ndd.mm.mm  Wddd.mm.mm   Name: Holyhead

Click here for English version;

I går kveld fikk vi inn TV på PC-en fra det digitale nettet (som ikke er utbygd i Norge ennå) og det endte opp med at vi så en film med en ganske ung Arnold Swartzenegger i hovedrollen i "Total Recall". Jeg klarte å huske etterhvert at jeg hadde sett filmen, men ikke så mye om hva foregikk, så vi så filmen helt til siste sekund. Da ble klokka et stykke over midnatt før vi kom under dyna. Resultatet var at vi ikke stod opp så veldig tidlig, og klarte dermed å miste det smale tidsvinduet for å komme gjennom den vanskeligste delen av Menai Straight - som må takles idet tidevannet snur ved høyvannet. Da endret vi planene våre, og dro ut samme veien vi kom inn i går, med kurs for Holyhead - helt ytterst på Anglesea. Vi hadde god tid siden vi planla å komme rundt Anglesea ved lavvann for å unngå for mye strøm. Da fant vi fram fiskestengene - som ikke har vært brukt så langt på turen, og stoppet opp på et tilfeldig sted langs ruta vår. Vi hadde utstyr til å fiske etter torsk, sei, lyr, hyse osv, men etter fem minutter hadde vi fire fine pir - nok til middag, og vi måtte gi oss, selv om det var moro. Så det ble en gratis natt på gjestebøye, og nå gratis middag - vi begynner å hente inn pengene fra den svindyre havnen i Liverpool!

Selv om vi bommet tidevannet gjennom Menai Straight, så traff vi perfekt for turen til Holyhead. Opp i fire knop med oss på det beste gjorde at turen gikk nesten to timer fortere enn beregnet utifra null-strøm. Det var ikke vind idag, og vi måtte gå for motor igjen. Vi har ikke hatt en ordentlig fin seilebris siden vi dro fra Skottland. Vi kommer ikke til å reise over irskesjøen til Dublin uten at vi kan seile - en så lang dag med motorkjøring høres ikke kjekt ut.

Holyhead er en stor og trygg havn. Dessverre koster det £23 for å ligge ved marinaanlegget, så hvis ikke vi kommer til Dublin imorgen, får vi legge for anker i havneområdet. Her er det også et aluminiumsverk. Det er tydeligvis litt å se her - vi rakk ikke så mye på den lille turen vår til butikkene i sentrum, de fleste var stengt for dagen. Blir det ikke vind imorgen, får vi iallfall sett litt mer av stedet. Men nå er det makrell til middag!

Rønnaug with the catch of the day - tonight's dinner

English version

Last night we tuned the PC into the digital TV, and ended up watching a rather young looking Arnold Swartzenegger in "Total Recall". I managed to recall having seen the film before, met my recall was pretty patchy so we watched the whole film. This meant that it was after midnight before we got to bed. This meant that we ended up sleeping a little later than usual, and managed to miss the narrow time window for getting through the Menai Straights at the most critical point (The Swellies) at high water slack. So we changed plan, and motored out the way we came, heading for Holyhead. We had plenty of time - we want to go round the headland at low water slack, so we got out the fishing rods which have not been used so far on this trip, and stopped up at a random point of the coast. In five minutes we had 4 small mackerel on board, and had to stop fishing. We were hoping for cod, pollack or haddock, but these never got to find our lures before the mackerel had got hold of them.

Although we messed up the timing to get through the Menai Straight, it worked out well for us on our rounding the north side of Anglesea to Holyhead. We had the current with us all the way after we got out of the Menai Straights, up to four knots in our favour shortened the trip by nearly two hours in relation to the true distance calculation. There was of course no wind, so we had to motor again. We have not had a proper sail since we left Scotland - we will certainly wait for a suitable wind before crossing to Dublin - such a long day of motoring does not sound like much fun.

Having now arrived in Holyhead, I can describe it at a large and safe harbour. To use the pontoon harbour costs £23 for a night, so we will lie at anchor if we need to stay another day here in order to wait for wind to Dublin. We had a trip ashore in order to buy proviosions, but did not see that much apart from the food shop. There is clearly things to see here, so awaiting the wind will give us the chance to explor a little. Bit of a shame thet the town centre is 15 minutes walk away.