Outside Rodney Bay

Nano's blog.
Nigel Anderson
Thu 21 Dec 2006 21:31
Date: 21-12-06     Time: 21:30 UTC      Position: 14:04.64N  060:57.57W   Name: Outside Rodney Bay

Click here for English version;

I går kveld reiste vi ut av havnen til en strand-restaurant sammen med gjengen fra Dream Catcher der vi fikk god mat. Litt vanskelig å komme inn og ut av jolla var det. Se dagens bilde.

Endelig er vi ute av havnen og ligger nå på svai i bukta rett utenfor Rodney Bay. Det tar tid å forlate et sted, og vi kom ikke ut av havnen så tidlig som vi hadde håpet - og dermed ligger vi nå på svai like ved Rodney Bay istedenfor i Marigott Bay litt lenger sør. Det var som alltid noen siste jobber å gjøre i dag for å gjøre båten sjøklar. Våre haikere Ann og Ruth kom som avtalt klokka elleve og vi gikk sammen til kontoret til passkontroll, toll, og havnekontoret for å sjekke dem inn på vårt mannskapsregister og for å sjekke båten ut av St. Lucia. Dette tok 45 minutter og innebar å fylle ut de sammen skjemaene (ett for hver person om bord, pluss ett, i tre eksemplarer, for båten og mannskapet) som vi fylte ut ved ankomst. At de ikke kunne bare hente opp informasjonen fra innsjekking fem dager tidligere forundrer meg noe. For å forlate marinaen måtte vi få avlest strøm- og vann-måleren for å betale for forbruk utover det som er i minimumsavgift. Rønnaug gjorde denne utsjekking, men stilte ikke spørsmål ved strømforbruket vårt - som de vill ha nesten fire hundrede kroner for. Jeg skjønte at dette måtte være feil, og etter mye krangling fikk jeg tatt med meg en person for å åpne strømskapet og sjekke måleravlesingen. Det viste seg at de hadde skrevet feil forbruk - måleren stod på 608 men på lappen stod det 680 - og vi var blitt belastet for 72 kWh for mye! Jeg håper at dette var en genuin feil og ikke noe forsøk på lureri.

Når alt dette var ordnet var klokka blitt tre og vi synes at turen innom Marigott Bay ville komme for sent på ettermiddagen - og være en omvei - så vi droppet (det nye) ankeret i bukta like utenfor Rodney Bay og slappet av resten av ettermiddagen. Det var deilig å kunne svømme i sjøen igjen - selv om vannet holder 28C så er det fortsatt avkjølende. Når sola går ned skal vi seile gjennom natta til Bequia - det er litt for langt for en dagsseilas så vi tar det med ro med litt nattseiling.

English version

We went out to a beach restaurant (by dinghy) with the crew of Dream Catcher last night - and good food was enjoyed by all. See the picture.

Now we are finally out of the harbour and are lying at anchor off the beach just outside Rodney bay. It takes time to leave a harbour here - so our plans of going down to Marigott Bay got changed and we stopped here for a few hours. There were as always thing to be done before the boat was ready for departure. Out two passengers came as agreed at eleven and we went to the customs/immigration/harbour office to get them registered onto our crew list and to check the boat out of St. Lucia. All the same forms that we filled out when we arrived had to be filled out again on departure (instead of just getting the information out of the computer or archive) - one form for each passport, plus one larger form (in triplicate) for the boat and crew list. This all took 45 minutes - fortunately there was no queue to speak of. I sent Rønnaug off to settle the bill with the marina - I figured that we would owe them a few dollars for the water and electricity, both of which are metered. She didn't realize that a consumption of power corresponding to almost one kW of continuous usage was unrealistic, and paid a large sum for the electricity. We had then to go back to the office to complain that the electricity bill must be wrong, but didn't get much help. I finally insisted on getting one of the mooring assistants to open up the electricity meter and show me that the reading was correct. It was, of course, not. The reading of 608 had been written down as 680 - and I had paid for 72 kWh too much, which they then gracefully refunded without ado. I would like to think that this was a genuine mistake and not some scam to make a little extra money.

By the time this was all sorted it was after three so we left the harbour and anchored here for a swim and relax until the sun goes down when we will begin our night sail to Bequia.  It is just to far to make in one day's daylight hours, so we will take it easily through the night. Despite a water temperature of 28C it is still very cooling to hop in and get out of the afternoon heat.