logo Nano's blog.
Date: 01 Dec 2006 12:40:31
Title: Atlantic day 5&6

Date: 01-12-06     Time: 12:00 UTC      Position: 20:42.24N  23:49.52W   Name: Atlantic
Distance from start: 639           Distance to finish: 2156      Avg. speed last 24h: 5.38   

Click here for English version;

Posisjonen vi oppga i gårsdagens blogg var nøyaktig der vi svømte i 25C varm og azur-blå sjø. Det var herlig å kjøle seg litt - det er blitt riktig så varmt nå at vi har kommet så langt syd. Værmeldingen som vi lastet ned litt etter tolv sa at vi skulle ha bra vind i det meste av Atlanterhavet - men tydeligvis ikke i den del vi befant oss i! Prognosen var også for bra vind innen 24 timer dersom vi kom oss litt lenger sør - helst sør for 20 grader. Med det i tankene satte vi en kurs på omtrent sør-vest og gikk for motor i litt over 5 knops fart. Med motoren i gang har vi rikelig med strøm, så jeg satte i gang watermakeren igjen. Da jeg skulle sjekke på produksjonen etter en time, viste det seg at det bare såvidt piplet ut litt ferskvann - tydeligvis noe som ikke er riktig. Etter mye feilsøking kunne jeg ikke finne noe, bortsett fra at det fortsatt var noen luftbobler i slangene. Etter en halv time var det bare kommet 3-4cm nederst i en vannflaske på 1,5 liter. Vi lot det gå mens vi spiste lunsj, og kom ned igjen til full flaske og mye vann som fløt omkring. Tydeligvis var lufta nå ut av systemet og produksjonen i full gang. Det virker som at luftproblemet er verst når motoren går på normal kjørehastighet, og etter grundig inspeksjon av hvor luft finnes i slangene og hvor den komme inn, må vi jobbe videre med problemet i morgen. Synderen er mest sannsynlig en liten tre-veis ventil på innløpet til filteret. Når motoren er i gang er det mer undertrykk her enn når motoren er avslått (begge har felles inntak av sjøvann gjennom grovavskilleren) og innlekkasjen er dermed størst da.
 
Brødbaking var en suksess - et brød gikk til lunsj mens det ennå var varmt. Det andre gjemmer vil til neste lunsj. Rønnaug har også hatt en runde på grønnsaklageret, ting som begynner å bli dårlig flyttes til kjøleskapet, mens resten snus.
 
Mangelen på vind førte til at vi gikk for motor hele dagen og hele natta. Vi fikk etterhvert selskap av to andre båter, den ene var lenge innenfor en halv sjømil av oss men gikk litt fortere og litt lenger mot vest. Den andre var bare et lysglimt på horisonten. Da jeg stod opp kl. 9 hadde vinden økt såpass at vi endelig kunne slå av motoren og seile - dog bare mellom 4 og 5 knop, men alt er bedre enn motorkjøring! vindretningen passer best for å seile rett mot St. Lucia, som vi nå gjør for første gang.
 
 

English version

We were swimming at 12:00 UTC yesterday - the position in the blog. The sea was 25C and azure blue. The swim and freshwater shower was a most refreshing break. The weather forecast we downloaded together with our e-mails said that we should get good winds in 24 hours, particularly if south of 20 degrees, so with that in mind we started the motor and headed south west at a little over five knots. With the motor running we have lots of power, so we put the water-maker on to keep abreast of our consumption. However the fresh water only came out in drips, so there was clearly something wrong. Having checked everything, and tried with the motor on, off and just at tick-over, the only conclusion was that the air bubbles which still seemed to be in the hoses would have to get pumped through before the unit would work properly. I left it producing the odd drip into a 1.5l bottle while we enjoyed lunch on deck. Returning below the bottle was full, and water had run over - fortunately mostly into the bilge. Clearly the air problem was solved for the time being. Later the production stopped again and we spent some time looking for air bubbles. There were lots coming in the pipe entering the water-maker, but none in the pipe going to the fine-filter. After smearing vaseline on the O-ring on the filter and tightening it hard we are sitting with the conclision that a little three way valve on the inlet to the filter must leak air in to the sea water flow. This point is just above sea level so there is normally very little under pressure here, but when the motor is running there will be more under pressure as both unist share the same water inlet and strainer. I have devised an experiment to identify if there is a leak here which we will do after sending this blog. The result will come in tomorrow's entry..
 
The bread baking was a real success - one loaf went for lunch and we put the other away for the next lunch. Rønnaug has also had a check of the fruit and vegetable store, truning everything over and picking out things which are going off. Things which are getting close to being ready to eat are moved to the fridge.
 
The lack of wind meant that we motored from finishing our swim at midday right through the night until nine in the morning, when the wind had increased enouth to make it worthwhile sailing, though only at 4-5 knots. This however is much better than motoring! The angle of the wind suggested also that the time was right to head straight towards St. Lucia which we now are doing.
 
I am going to test if I can get tiny pictures sent - so hopefully you see a picture of the bread baking..
 

Diary Entries