Vihdoin merelle

Wed 2 Mar 2016 15:49
Keskiviikko 3.2.2016
Sijaintimme 00:44.9S 90:18.6W

Galapagos on hieno paikka, mutta ei sita jaksa loputtomiin ihastella hylkeita, iguaanoja ja kilpikonnia. Koko miehisto oli heti aamusta enemman kuin valmis nostamaan ankkurin ja purjeet. Tai tassa tapauksessa ankkurit, silla kaikilla sataman veneilla oli seka keula- etta peraankkuri, jotteivat veneet pyori pienessa satamalahdessa.

Mutta ennen lahtoa piti kayda viela leimaamassa passit. Immigration-toimisto aukesi klo 7.30 ja koska arvelimme kaikkien englantilaisten olevan silloin jonossa oven takana, paatimme
syoda aamiaisen rauhassa ja menimme toimistoon vasta klo 9. Taktiikka oli oikein valittu ja selvisimme paperisodasta pahemmin jonottamatta parissa kymmenessa minuutissa.
Paluumatkalla tehtiin viimeiset ostokset ja soiteltiin koti-Suomeen.

Startti oli klo 12. Mearra ylitti lahtoviivan ensimmaisena ja nostimme heti genaakkerin mukavassa 7 m/s tuulessa. Lahtohetken tuuli oli iloinen yllatys, koska ennusteet lupasivat melkein plagaa. Seuraavien paivien taktiikkana on ajaa lounaaseen ja kaantya lanteen kun pasaatituuli loytyy.  Hiva Oa on 10 astetta eli 600nm paivantasaajasta etelaan ja ennen sita tasoa jonkinmoiset tuulet kylla loytyy.  Lahdon jalkeen tuuli vahan tyyntyi ja kaikki muut veneet jaivat kauas taakse, paitsi vanha kilpakumppanimme itavaltalainen Chilli Bee ruorissaan Hubert, jonka kanssa mennaan rintarinnan. Meilla on edessa genaakkeri ja Hubertilla spinnu.  Mearran miehiston ottaessa genaakkerin kasitrimmaukseen  saatiin kunnon rako mutta tiukka kisailu jatkuu. Muutama vene tosin lahti jo aamulla kunnon varaslahdolla ja on meita toistakymmenta mailia edella, mutta eikohan ne oteta kiinni. Totuuden nimissa taytyy kuitenkin mainita etta aika rentoa menoa tama talla hetkella on: suurin osa miehistosta makoilee, lukee kirjaa ja jopa joogaryhma aloitti ensimmaiset treenit keulakannella.  Mearra Nieidalla siis kaikki hyvin.
______________

Galapagos is a great place, but we have now seen enough of sea lions, iquanas and turtles. The whole crew was eager to raise the anchor and sail away.  Before the sailing off we visited the Galapagos immigration office and Pekka succeeded to clear the boat and crew formalities in record time ten minutes. After the last phone calls and messages home we said farewell to the infamous Darwin & the lovely turtles.

The start time was at 12.00 am and Mearra was the first one to cross the line and we raised the gennaker in 7 m/s easterly wind. Our tactics is to keep course to SW until we find the trade winds which will carry us all the way to the Marquesas Islands. Our early tactics seems to work well for us since we left the other boats far behind. Now there is very relaxed feeling in the boat, we saw dolphins and a school of tuna fish and the yoga team had the first hot yoga session on the deck.

All well onboard Mearra Nieida.