Valentina
Sat 18 May 2013 18:12

Eilen illalla tuuli alkoi hiipua entisestään. Vielä pari päivää aiemmin ennusteet olivat luvanneet sopivaa sivutuulta. Kaivoimme pitkästä aikaa esiin genaakkerimme. Genaakkeri on toiselta nimeltään asymmetrinen spinaakkeri. Se on leikattu sillä tavoin, että se soveltuu hyvin sivutuulelle, mutta ei ole lainkaan niin hyvä kuin spinnu myötäisessä. Tätä purjetta emme ole paljon valtamerillä käyttäneet. Yleensä sivutuulessa tuulta on riittävästi ja kevyessä tuulessa aallokko ja maininki tekevät siitä levottoman. Sillä sitten mentiin alkuun 3-4 solmua. Yöllä tuuli friskasi, mutta alkoi kääntyä pohjoiseen ja jouduimme ajamaan aivan liiaksi länteen. Lopuksi suhteellinen tuuli oli jo yli 10 m/s ja otimme genaakkerin alas ja otimme jennin takaisin käyttöön. Aamulla tuuli jonkin verran tyyntyi ja palasi enemmän idän puolelle. Vieläkin ajaudumme kuitenkin liiaksi länteen.

Jälleen kerran luottamukseni sääennusteisiin horjuu. Edes 1-3 päivän ennusteet eivät nyt ole olleet kovin hyviä, 4-5 päivän ennusteet ehtivät mennä moneen kertaan uusiksi ja 6-7 päivän ennusteilla ei näytä olevan mitään arvoa. Näissä oloissa täydellisen sääikkunaennusteen odottamisessa ei olisi ollut mitään mieltä.

Vedessä on kellunut paljon vähän rahkasammalta muistuttavia vesikasvilauttoja. Saamme olla alvariinsa putsaamassa vetogeneraattorimme propellia, jonka ne jumittavat. Tämmöisiin emme ole aiemmin törmänneet. Onneksi ne eivät ole mitään kelppilauttoja, joita oli Patagoniassa ja jotka pystyvät jumittamaan veneen potkurinkin.