logo Silene's cruising log
Date: 24 Apr 2009 11:28:44
Title: Mediterranean here we come

Yesterday was a frustrating day in Ismailia because we all wanted to leave,
and weren't allowed. We spent the entire day at an internet cafe trying to
find a decent route for leaving today. The prospect of getting a good trip
was seemed long gone. After concidering all options we decided to give it a
try today, if we could get a pilot. When 25-30 yachts wants to leave at the
same time there is bound to be trouble. For some reason we were lucky and
got off at 05 this morning. Unfortunately our buddy-boat for the last months
was left behind (not allowed to go today).....The pilot is onboard another
yacht which we were supposed to follow. As this other yacht has the biggest
engine of all, we were left behind before soon, so we're now motoring along
here on our own :) Having a great time, but a bit apprehensive about this
next leg. Wind seems highly unpredictable, and sometimes it is looking good,
while next update on forecast shows very bad conditions. Our destinations of
choice is Crete, but is seems like we can only make it so some place in
Tyrkey. Meybe from there, we can sneak along the coast to Rhodes. We'll have
to take it by the hour it seems. At least we're moving and happy about that.
Forget what we said about summer the other day. It is bloody freezing and
even the skipper has put on socks, shoes, thermals, jacket etc...

Det var mildt sagt dårlig stemning i Islamilia i går siden det var et OK
værvindu og ignen fikk gå gjennom kanalen. Meldingene viste at forholdene
skulle bli værre slik at det ikke ville bli like bra å seile fra i dag. Vi
(og crew fra minst 25 andre båter) brukte hele dagen på nettcafe for å finne
beste rute ut av Egypt med avreise i dag. For å være ærlige fant vi vel
ingen som så så veldig bra ut, men det så heller ikke noe bedre ut i
fremtiden, så vi bestemte oss til slutt for å stikke i dag likevel -om vi
skulle være så heldige å vinne "kanallotteriet" og få en pilot. Klokken 11
i går kveld fikk vi beskjed om at vi skulle dra i dag, og klokken 05 i
morges dundret en kraftig neve i skutesiden. Det var piloten. Snakk om
lykke, vi var av de heldige (desverre var Nabob, som vi har seilt sammen
med, ikke like heldige og ligger igjen selv om de sto på lista i går kveld).
Det er en pilot per to båter i dag, og vår pilot er ombord i den franske
båten Cabalo. Cabalo har muligens den krafitgste motoren i omegn, og siden
vi startet opp har vi ikke sett snurten av dem (vi ble jo født om å følge
bak hekken, men vi kjører så fort Farymann kan). Så her er vi, i Suez
kanalen helt for oss selv. Ganske så flott. Vi er veldig spente på seilasen
videre i ettermiddag ettersom det etter 9 dages venting faktisk ikke ser ut
som noen som helst mulighet for å komme seg til Kreta uten å få skikkelig
dårlig vær. Det beste vi kan få til, ser det ut til, er å seile nordover til
Tyrkia. Derfra kan vi muligens klare å snike oss langs Tyrkia-kysten
vestover mot Rhodos. Forholdene endrer seg ustanselig, så vi får vel ta en
time av gangen og gjøre så godt vi kan. Vi er ihvertfall snart ute i
Middelhavet, og er glade for det (tror vi). Forresten; glem det vi sa om
sommer for noen dager siden. Vi fryser lemmene av oss. Selv skipperen er
kledd i lue, stillongs, ullfrotte, boblejakke, bukse, sokker og sko :)


Diary Entries