logo Silene's cruising log
Date: 31 Mar 2009 09:42:11
Title: Still not moving

We started packing our dinghy and picking up anchors at 05 this morning. By the time we were ready, the wind had already picked up to 20 knots from the north again -and we could see the wave action outside the reef. Normally, the wind picks up, big time, around mid-day, so 20 knots at 06 is definitely not a good sign. Synoptic weather charts are showing that the big high causing all this winds, did not move north after all -but it will tomorrow (hopefully). After deciding and redeciding a million times, we're still here in the same anchorage. Have more or less agreed on staying put until tomorrow. Whether this is a sensible decision or an act of cowardiness (beating into the weather is not really good fun), we're not sure........ Most yachts around us left their anchorages this morning, reporting big seas and still strong winds on the nose. We just have to pray that the predicted window stays open long enough for us to get to Hurghada without too much grief. I guess tomorrow, we'll have to get out there no matter what (well, almost -we do have our limits). Best time would be to leave this evening, but we'll be dodging lots of reefs for the first 30 miles, and feel safer doing so in daylight. Other than this, no news; reading books and hunting non-invited passengers (ants from Fiji, flies from Suakin and some 4-legged creatures with wings from Indo)...

Vi startet tidlig i morges; pakket jolleog begynte å ta opp ankrene. Innen vi var klare til å dra, var allerede vinden oppe i 20 knop fra nord igjen....Bølgene var godt synlige utenfor revet, og var desverre ikke særlig mye mindre enn i går. Normalt har vinden tatt seg opp veldig midt på dagen, så 20 knop før 6 om morgenen er absolutt ikke et bra tegn. Vi lastet ned synoptiske værkart. Høytrykket som har forårsaket de kraftige vindene, har ikke begevet seg så langt nord som ventet.. 24-timers kartet viser at det er borte i morgen! Så, etter å ha bestemt, og ombestemt, oss en rekke ganger, ble vi til slutt enige om å bli hvor vi er i dag. Om dette er en klok beslutning, eller om vi rett og slett har blitt litt pysete (hvem har lyst til å seile i kraftig motvind og Rødehavets berømte "båtstopper-bølger"?), vites ikke...... De fleste båtene rundt oss, har forlatt sine ankringer og satt til havs i dag. Det rapporteres om høy sjø og kraftig nordlige vinder. Vi får bare krysse fingrene for at værvinduet holder seg åpent lenge nok til at vi kan komme oss helt til Hurghada uten å få altfor mye juling på slutten. I morgen må vi nok utpå uansett. Vel, ikke uansett, -vi har våre grenser, men vi kan jo ikke bli her for alltid heller. I følge værkartene, ville det være bra å stikke ut i kveld, men de første 30 milene må vi gå mellom rev (og de er ikke spesielt godt kartlagt her), så det er tryggest å gå ut i dagslys. Ellers; intet nytt. Vi leser bøker og jakter på blindpassasjerer (maur fra Fiji, fluer fra Suakin og noen andre insekter fra Indonesia)....


Diary Entries