Brisbane river

Jørn and Eli Nygaard
Fri 11 Apr 2008 05:42
27:28.610S 153:01.959E

ENGLISH: We had a bit of a wet start yesterday leaving the marina for Moreton Island in strong winds -on the nose. We decided to proceed to Sandy Hill anchorage anyway and had a very rolly night as there was zero protection from winds or seas from S or SW. Mooloolaba tide is better on monday, so we decided to gp up Brisbane river for two days before heading north. After a lucky escape from the anchorage (without smashing the anchor into the hull on its way up..... the seas were very choppy -and about one metre), we had a nice upwind sail to the river entrance and proceeded all the way up to botanical garden anchorage in the city. So even though we left Scarborough, we didn't get very far yet :) Till next time xxx E&J

NORWEGIAN:
Det har vært en begivenhetsrik start på seilingen igjen. Vi somlet fryktelig i går..det var plutselig tusen ting vi mått ordne før vi skulle dra.Dessuten måtte den siste dusjen i varmt vann vare leeeenge. Vi kom oss til slutt avgårde mens det ennå var høyvann og derfor mulig å komme ut av marinaen.

Vel ute av marinaen, ble himmelen svart. Det var tydlig regn på vei. Det vil heldigigvis ikke treffe oss, tenkte vi.....men vinden økte og dreide og vi satte baugen rett inn i gråværet. Med vind og bølger midt imot gjorde det ikke så mye forskjell om det regnet, spruten fra bølgene hadde likevel funnet veien inn i cocpit.

Vi vurderte å snu, siden Moreton island egentlig ikke har noen veldig godt beskyttede ankringer når vinden står inn fra syd. Det ble med tanken, så da vi skulle kose oss med en god middag etter at ankeret var sluppet, ble det brukt mer engeri på å holde alt fra å falle a bordet -enn å spise. Vi ble nesten litt sjøsyke -for anker.

Litt ivrige etter å komme i gang med seilingen hadde vi også avlest tidevannet for Mooloolaba etter eget ønske, oppdaget vi. Vi trenger høyvann for å gå inn der, og en hel dag på å seile tid. Høyvann på kveldstid i Mooloolaba er ikke før mandag.

Så klokken 06 i morges måtte vi til på den festlig oppgaven å få ankeret opp. Som vanlig sto jeg i baugen mens Jørn kjørte ankervinsjen fra cocpit. Vanligvis går dette bra, men i dag var det så mye bølger at baugen og ankerrulla var under vann mellom bølgene. Med en god dose flaks fikk vi ankeret opp i rulla uten at det ble hengende og slå hull i baugen underveis (det lå allerede i rulla i det baugen kom opp av en bølge...). Vi kunne også konstantere at vinden nå hadde dreid og kom mer fra vest, slik at vi ville få motvind mot innløpet til elva i Brisbane (vår plan B, siden Mololoolaba nå var utsatt et par dager).

Vi fikk likevel en flott seilas mot elvemunningen på skarp kryss i 15 knops vind. Vi traff innløpet akkurat i det et digert frakteskip kom ut, og et australsk krigsskip skulle inn. Vi kom oss in i kanalen foran sistnevnte, som tydligvis hadde gått på samme type skole som Jørn, og viste med tydlig kursendring at han hadde sett oss (undertegnende får stadig tilsnakk for å vingle på kurs......).

Nå ligger vi for anker utenfor botanisk hage i Brisbane sentrum hvor tidevannet og vinden sloss om å få bestemme hvor båten skal ligge. Etter å allerede ha flyttet oss en gang, ser vi nå ut til å ligge uten å kunne treffe båtene rundt. Vi har blåst opp den nye jolla, tatt på det nye jolletrekket og spist Jørns spesial-clubsandwich til lunch. Det stabile marinalivet er over, og seilingens utfordringer og gleder er tilbake.