God jul! - Feliz navidad!

Tatt av vinden
Bjørn Larsen
Wed 24 Dec 2014 19:19
Det er julaften midt på dagen her og tid for telefoner og julehilsner hjem, vi ligger 6 timer etter Norge!
Man blir jo litt sentimental av å være så langt borte fra barn og familie forøvrig, og savner litt den norske julestemningen, den ligger jo der i sjela, opparbeidet gjennom mange år.
Vel, det tilhører også øyeblikk av mental karakter noe utenfor komfortsonen.

Fysisk er det varmt og godt, sola skinner hver dag. I går, på lillejulaften var vi på hikingtur i nasjonalparken Taroyna. En flott tur i skyggefylt regnskog langs sjøsiden. vi gikk tilsammen 11-12 km, en liten forsmak på turen til lost city. Underveis var det steder man kunne overnatte i hengekøyer eller telt, men vi returnerte til båten. Men på endepunktet fikk vi kjøpt middag, den beste vi har spist på lenge, å så sultne vi var!

Vi tok den lokale bussen frem og tilbake, en opplevelse i seg selv! vi kom til det lokale public marked der bussen gikk, et mylder av folk og aktiviteter, handel av alle mulige slags varer. Vi merker at det er et samfunn i vekst, det bygges overalt i veier og på byggeplasser. Colombia har 5-6 % økonomisk vekst og ca 11 % arbeidsledighet, ikke dårlig sammenlignet med andre land i regionen.
Santa Marta er også Sør- og Mellom-Amerikas eldste by, og rimelig godt vedlikeholdt. Befolkningssammensetningen og kulturen er ganske annerledes enn bare 3 døgnseilas herfra på de Nederlanske antiller, og også sammenlignet med de små antiller. Ø yeneer mer preget av befolkning som stammer fra Afrika og slavetiden.
Befolkningen i Colombia stammer mer fra spanske, amerikanske og indianske samfunn, selv om spanjolene gjorde det de kunne for å ta knekken på de siste.

Julekvelden skal tilbringes i marinaen, alle seilerne er invitert på gratis middag kl 20, ett flott initiativ vi selvsagt skal ta med oss. Vi starter i båten vår med et glass vin sammen med noen tyske naboer på brygga. Båten er julepyntet med glitter, klokker og julenisse.