Guernsey 19-23 juni

S/Y Blues
Bertil Nyberg
Fri 22 Jun 2012 18:41

Vi har nu äntligen Biscaya bakom oss och ligger på Guernsey. Återstår nu ”endast” knappt 1 000 sjömil av de 4 000 innan vi är åter på skäret. Tyvärr blir vi här 2 extra dygn då hårda vindar drar över oss och kanalen torsdag och fredag. Det är helt sanslöst så det blåser över Atlanten, Biscaya och kanalen! Vi ligger inblåsta alldeles för ofta! För besättningen vägrar gå ut när det blåser mer än 30 knop!

Färden över Biscaya till Guernsey var lugn. Vi seglade i 16 timmar och resten (65 tim) gick vi för motor. Dåligt med vind men den lilla som blåste var i alla fall med oss. 1 dygn hade vi regn, dis och kyla! Brrrrr… Skönt att vi har värmare. Vi såg massor av delfiner och en val, som vi tyvärr träffade i en våg. Förmodligen låg valen och sov. Men dunsen var mjuk för Blues och vi antar/hoppas  att den var det för valen också! Hade det varit större vågor och hård blåst hade det inte varit så kul för någon av oss!

När vi gick för motor hade vi storseglet uppe för att stabilisera båten i den atlantiska dyningen. Det varade inte så länge för plötsligt rasade storseglet ihop! Det var andra fallet som något uppe i masten kapade. Återstår att ta reda på vad som hänt sedan vi lackat och fått en ny mastskena monterad.

Som sagt en mycket lugn överfart, tills vi kom till Ile D´Ouessant (2 dygn och 8 tim). Där kan man antingen gå västerut runt ön eller via ett sund på öns östra kust. Kapten gillar att ta den kortaste vägen, vilken var just via det östra sundet. Vi kunde se på håll att atlantens dyning och tidvattnet möttes i sundet. Det skummade hej vilt. Blues styrdes in i sundet och hennes svarta puckelpiståkning började på pister som var minimum 1 m. Autopiloten kopplades ur och kapten handstyrde. Vi avancerade trots allt framåt, men när vi kom till den punkt där sundet var som smalast, blev det i princip tvärstopp. Hastigheten över grund var hela 0,2 knop och vi hade 1,5 sjömil innan vi skulle ha passerat förträngningen. Vi stampade helt enkelt på stället trots att vattnet verkligen forsade runt omkring oss. Jättekul! Adrenalinet rann till! Efter en lång stund gav vi upp, och vände fören ut mot Biscaya igen. Båtens hastighetsmätare visade 2,0 knop då vi gick mot dyningen, men när vi tittade på fart över grund loggade vi 10 knop! Att vi inte kom någonstans i 8 knops motström är kristallklart. Blues kommer inte upp i 8 knop ens i lugnt vatten för motor! Klart är att detta sund går man bara igenom när man har både tidvatten och vågor med sig! Och nu vet vi det också!! Hur som helst så var vi ute ur sundet på nolltid! Tog den längre vägen väster ut runt ön och fortsatte till Guernsey, dit vi kom tisdag kväll 20.00 lokal tid. Vi hade i princip 6 tim medåka och 6 tim motströms i dessa tidvattendominerade områden. Timingen blev perfekt, vi kom in under den tid tidvattnet är tillräckligt högt för passage över tröskeln in i marinan.

Onsdag kväll låg det ca 45 segelbåtar plus några stora motorbåtar utanför marinan och väntade på att få komma in när vattendjupet över tröskeln var tillräckligt högt. Det var verkligen en cirkus när tre marinamän i småbåtar med aktersnurra lotsade alla dessa båtar till en plats i marinan. För att få plats så ligger man flera utanför varandra. Vi har en båt som hänger på oss. Så det finns fler än besättningen på denna båt som inte vill vara ute i oväder!

När vi var här med Rimpoche för 15 år sedan var detta ett frihandelsområde. Idag verkar det vara tvärtom, dvs allt är bara mycket dyrare än i de länder vi nyligen passerat. Dock har vi förstått att inkomstskatten här fortfarande är låg och medför att många stannar här av den anledningen (omkring 62 000 invånare, men uppgiftslämnaren menade att det var många fler som bodde här). En härligt stor saluhall med bl a läckerheter från havet som också fanns för 15 år sedan är tyvärr ett minne blott. Alternativet Marks & Spencers matsortiment tycker vi inte är mycket att hurra för! På piren längst österut har vi hittat en Seafresh affär med fisk och skaldjur. Pilgrimsmusslorna som fiskas här plockas av dykare, vilket naturligtvis är skonsamt för havets botten jämfört med de ”krattor” skottarna drog längst botten för att komma åt de läckra musslorna.

Midsommarafton firar vi här i St Peters Port. Det blir inte sill och färskpotatis, men väl andra av havets läckerheter. Vädret påminner mycket om svenskt midsommarväder, 10-15°C, blåsigt och en och annan regnskur.

guernsey 001.jpg  guernsey 002.jpg

En dykare i La Coruna bytte offeranoderna på             Ett lugnt Biscaya med 1 m dyning

propellern

guernsey 005.jpg  guernsey 008.jpg

Några av fyrarna på Ile D´Ouessants sydvästkust         Ile D´Ouessants mest fotograferade fyr på

västra kusten

guernsey 016.jpg  guernsey 030.jpg

Victoria Marina, St Peters Port                                     Lite fler båtar i marinan medan ovädret drar över

guernsey 014.jpg  guernsey 023.jpg

Denna tröskel hindrar allt vatten att försvinna ur        I kyrkan kan man idag fika, köpa krimskrams

marinan. När det är drygt 2 m över tröskeln                samt naturligtvis be och meditera

släpps trafiken in o ut på

guernsey 027.jpg

Finns det engelska städer utan klocktorn?