Ilot Mbe Kouen, Nya Kaledonien

Bertil Nyberg
Wed 14 Oct 2009 15:16

22:15.729S 166:13.251E

Måndag 8 okt förflyttade vi oss ca 12 sjömil nordväst från Noumea (fortfarande innanför det omgivande revet). Vi fick snirkla oss in mellan ett par rev för att komma i lä på norra sidan  av den pyttelilla ön Ilot Mbe Kouen med omgivande stort rev. En passage i revet runt den lilla ön gjorde att vi kunde åka dinge in till ön och utforska den, vilket var snabbt gjort. Lite buskage och så en härlig sandstrand att slipa fotsulorna i. Vi snorklade i passagen och såg en del fiskar och koraller i olika färger. Från båten såg vi så äntligen ett par dugonger. Detta däggdjur finns på de nordligaste Vanuatuöarna och till för något år sedan fanns ett exemplar även på Tanna. Sjökon var en variant av detta däggdjur men är idag utrotad. Kvar finns bara denna dugong, som är vegetarian och lever runt kusterna på östra Afrika, Madagaskar och norra Australien. Ett djur som har en stjärtfena som liknar valens och då honan har bröst så fick detta djur enligt sägnen bli sinnebilden för  sjöjungfrun. Huvudet är inte vackert, högt sittande ögon, som hos flodhästen och ansiktet verkar vara intryckt, ser ut att vara vertikalt på avstånd med en hängande mun. Djuret är skyggt och precis som valarna var den svår att fånga på bild. De är bara uppe och hämtar luft en kort stund och dyker sedan ner till botten för att äta sjögräs. Så stjärtfenan var det enda vi lyckades fånga på bild. Vattnet var klart även vid detta ankringsställe. Tisdag eftermiddag gick vi tillbaka till Noumea och äntligen fick vi napp! En lång och smal firre med stort mellanrum mellan vassa tänder.  Marinan som vi låg i när vi checkade in var full men vi fick en plats i denna marin, som ligger lite söder om centrum i ett trevligt bostadsområde. På kvällen tog vi bussen till restaurangdistriktet. Ett område med ett otal krogar, varav en var byggd på höga pålar ovan vattnet. I belysningen under bryggan kunde vi se lekande delfiner.

Ilot Maitre & Ilot Mbe Kouen 066.jpg  Ilot Maitre & Ilot Mbe Kouen 075.jpg

Ön Kouen med ankringsplatsen där katamaranen ligger                     Knappt synlig är dugongens stjärtfena

Ilot Maitre & Ilot Mbe Kouen 073.jpg  Ilot Maitre & Ilot Mbe Kouen 072.jpg

Dagens fångst, en långsmal firre                                                         med en fantastisk blågrön rygg