Huahine, Passe Avamoa och Fare Village

S/Y Blues
Bertil Nyberg
Mon 6 Jul 2009 20:52

Onsdag, 1 juli, gjorde Karoline, Mia och jag en cykeltur tillsammans med några av våra båtvänner  längs den norra kusten på Moorea. Första vattenhål i värmen var en juicefabrik, som bjöd friskt på allt de gjorde, naturell fruktjuice av frukter som odlas på ön, huvudsakligen ananas, iste med citronsmak, rom punsch, kokoslikör m fl. Ett mycket populärt pausställe! Vi skulle lite senare handla på en supermarket i Paopao, Cooks vik som vi tidigare ankrat i, men då vi kom och de höll lunchstängt tvingades (!) Karoline, Mia och jag att äta lunch på den italienska krogen Alfredo  i väntan på att affären skulle öppna igen. Vi var enda lunchgäster och vi blev mycket väl omhändertagna av ägaren (tacka för det med två unga fräscha kvinnor i sällskapet) och avnjöt en superb måltid bestående av olika marinerade och råa rätter gjorda på  tonfisk. Till det serverade ägaren ett mycket gott vitt Bourgogne vin! Vilken skön stund vi hade tillsammans! Torsdag kväll efter det att vi hade ätit middag drog vi och mikado äntligen upp våra ankare och lämnade Moorea för att segla nordväst till Huahine. Hilde, Orono 1 och T-Rex hade avgått några timmar tidigare. Överfarten blev lugn förutom en squall som drabbade oss under en halvtimme med regn och 30 knops vind. Efter 15 timmar till sjöss låg vi för ankar innanför revet utanför Fare Village på nordvästra Huahine. Vågorna vid inpassagen bryts på sådant sätt som uppskattas av vågsurfare, och det var många surfare som testade sin förmåga i vågorna. Lunch åt vi på en lokal ” snack bar” med strandläge i byn. Och vilket ställe! Vi åt fantastiskt goda fiskrätter och efter det banankaka med vaniljglass! Mums! Vanilj och melonplantager finns på ön. En mycket bra mataffär finns även i byn. På kvällen var Bertil och jag barnvakter medan ungdomarna tog dingen in till snack baren och umgicks med lokalbefolkningen. Lördag morgon var det bl a fisketävling i byn och vi var på plats i byn samtidigt som deltagarna kom in med sina fångster. Vann gjorde en familj som hade fått upp 29 kg fisk bestående av ett stort antal färgglada revfiskar (inget problem att äta dem enligt lokalbefolkningen) i olika storlekar. Lördag lunch ankom Orono 1 och T-Rex. De hade första natten lagt sig i Maroe Bay på Huahines östra sida. I den viken hade Orono 1 lyckats fånga en 25 kg fisk! Mot eftermiddagen gick vi, Orono 1, mikado, Hilde och T-Rex söderut innanför revet längs Huahines västkust. Vi la oss i viken innanför Port Bourayne. Det var inget speciellt med den viken men det var trevligt att byta utsikt. På kvällen hade vi knytkalas ombord på Orono 1, som stod för fisken medan vi andra bidrog med olika tillbehör. Ett mycket gott och trevligt sätt att umgås. Vi var 23 personer, 15 vuxna och 8 barn, ombord på Orono 1 men det var på inget sett trångt. Orono 1 är en 49 fots katamaran och enormt rymlig. Bara sittbrunnen är ju kolossal jämfört med motsvarande utrymme i en enskrovs segelbåt.  Marcus hade en underbar kväll med ett gäng småbilar som han fick låna av sonen PJ ombord på Orono 1 och Moa spelade spel mm med Heidi och de övriga barnen. Efter middagen blev det filmförevisning för de sju större barnen.

Tahiti & Moorea 050.jpg  Tahiti & Moorea 056.jpg

Vad gör man inte för en sundowner på Blues när våra män har tagit våra dingar.              Lycka kan vara att få köra farfars dinge, tycker Marcus

Man gör som Jenny! Tar på sig simfötterna och simmar i kjol över till Blues!

Raiateajuli09 253.jpg  Raiateajuli09 267.jpg

Cykelmotionärerna släcker törsten på juicefabriken                                                                      Glada cyklister, Georgina, Jenny, Karoline och Britta

Raiateajuli09 289.jpg  Raiateajuli09 308.jpg

Poisson Cru, en av våra favoriter                                                                                                             Magnus kopplar av med en bok

Tahiti & Moorea 061.jpg  Tahiti & Moorea 064.jpg

Utsikt från stranden i Fare Village                                                                                                           Fare Village med Snack Baren

Huahinejuli09 057.jpg  Huahinejuli09 059.jpg

Två kvinnor som deltog i fisketävlingen. De fick upp 20 kg fisk                                                   Den vinnande fiskfångsten på 29 kg

Huahinejuli09 062.jpg  Raiateajuli09 330.jpg

Förutom att bada älskar Moa att spela kort, här med mamma Karoline                                 En blomma bakom örat hör Söderhavet till. Moa har prytt sig med en hibiskusblomma.

Raiateajuli09 333.jpg     Raiateajuli09 384.jpg

25 kg fisk på aktern av Orono 1                                                                                                                Heidi och Moa spelar spel på Orono 1

Raiateajuli09 402.jpg  Raiateajuli09 407.jpg

Marcus var lycklig men svettig när han fick leka med PJs alla småbilar                                     Mia och Karoline på knytkalas på Orono 1

Raiateajuli09 413.jpg  Raiateajuli09 414.jpg

Efter maten visades en DVD för barnen                                                                                               Ian och Magnus på oronos akterdäck