Kiato, norra Peloponnesos, Korintbukten, 25 - 26 april

Bertil Nyberg
Fri 27 Apr 2012 19:04

38:00.866N 022:45.182E

Onsdag morgon sken solen igen, men det var knappt en krusning på vattnet. Vi gick för motor västerut in mot Korintkanalen. På norra sidan av Saroniska Bukten i höjd med Egina ligger Pireus och längre in i landet Aten. Det var ingen tvekan om var huvudstaden ligger! Ett gulbrunt dis/smog låg som ett lock över dalen där Aten ligger! Vi passerade även idag ett militärt övningsområde. När vi passerade området såg vi ett antal helikoptrar inklusive en bananhelikopter, som envisades med att cirkulera runt oss. Den  vind som blåste hade vi med oss.

Framme vid entrén till Korintkanalen fick vi vänta en halvtimme på att en båt från Korintbukten skulle gå igenom. Sedan var det vår tur tillsammans med en turistbåt. Kanalen invigdes 1893, är drygt 6 km lång och upp till 76 m hög. När tyskarna tvingades retirera under andra världskriget sprängde de båda ändarna av kanalen. För att försvåra iordningsställandet av kanalen hade de dessutom slängt ner ett antal järnvägsvagnar. Det tog grekerna 5 år att få kanalen farbar igen.

Så fort vi var i kanalen kunde vi konstatera att vi hade motvind, runt 14 knop. Vi hade strömmen med oss, var den info vi fått (den ändrar riktning var tredje timme och kan var upp till tre knop). Väl igenom kanalen var vi ute i Korintviken där staden Korint ligger. Vi fortsatte, det var fortfarande tidig eftermiddag. Men vinden ökade stadigt och emot oss var den. Snart var den uppe i 30 knop och att gå för motor i hård motvind är inte så kul. Man kommer ingenstans! Båten står och stampar. I det läget gäller det att hitta en säker hamn. Inte så lätt har vi lärt oss. Men med hjälp av navigationssystemet MaxSea hittade vi en hamn med skydd för vinden, Kiato. Då gick våra tankar till Vivi-Maj och Bo, på båten Lorna,  som vi mötte igen i Marmaris (senast vi sågs seglade vi tillsammans i norra Queensland & North Territorium över till Darwin.  När Bertil seglade till Indonesien seglade Lorna mot Syd Afrika). De la ner ett antal timmar i vår båt för att hjälpa oss med att få ordning på vår navigationsdator, samt installerade bl a SeaMax. När vi kom in bakom piren i Kiato blåste det inte bara kuling utan snarare styv kuling. Sjölä hade vi men inte vindlä. Med hjälpa två greker och en engelsman på kajen fick vi så småningom  fast våra förtöjningar. Och framåt natten hade vinden lagt sig.

saroniska öarna 039.jpg  saroniska öarna 046.jpg

Här i den förorenade dalen mellan bergen ligger Aten        Korintkanalen sedd från Saroniska Bukten

saroniska öarna 064.jpg  saroniska öarna 071.jpg

Upp till 76 m höga är kalkstensväggarna        I fjärran ser vi utfarten i Korintviken

saroniska öarna 069.jpg  saroniska öarna 080.jpg

Kalkstenväggen  är kompakt                              I båda ändar av kanalen har man sänkbara vägbanor

Marmarisoch rhodos 002.jpg  saroniska öarna 099.jpg

Bo & Viv-Maj, Lorna, träffade vi första ggn 2009                     Redan klockan sju på morgonen var pirfiskarna på plats