Dockside Marina, Brisbane

Bertil Nyberg
Fri 20 Nov 2009 18:01

27:28.256S 153:02.313E

Fredag den 13 november kunde ha börjat bättre. När vi skulle dra upp ankaret efter frukost hände ingenting! Satt ankaret jättefast? Nej då, det var bara kuggarna mellan elmotorn och ankarvinschen som var utslitna! Det gick alltså inte heller att handvinscha upp ankaret. Återstod bara att dra för hand! Så Bertil började dra upp kättingen och båda undrade vi nog hur det skulle gå med Bertils rygg! Jeff i Nemesis erbjöd sig att komma över och hjälpa till, men Bertil är ju inte den som ger upp i första taget! Så han drog och drog och sedan vi kört loss ankaret med hjälp av motorn fick han både kätting och ankare ombord. Puh! Ryggen höll! Om nu ankarvinschen skulle lägga av var det rätt tillfälle. Detta var sista ankringstillfälle för denna säsong (trodde vi då). Nu har vi tillfälle att åtgärda detta innan färden fortsätter nästa år. Den fortsatta färden gick för motor i de markerade lederna mot Brisbane River. Helst ska man gå upp i floden med högvattnet för att slippa motström. Vi skulle dock vara i marinan senast 15.00 och lättast att lägga till är naturligtvis när tidvattnet precis vänder. Vi gick nu upp i floden innan lågvattnet runnit ut helt och hade i början omkring 1 knops motström. När vi la till i Dockside Marina mitt i Brisbane hade tidvattnet vänt men strömmen var inte alltför stor ännu. White Hawk låg redan i marinan och Nemesis la sig för ankar lite högre upp i floden. Det var länge sedan vi låg i en storstad. Senast var i Panama City i månadsskiftet mars/april! Brisbane River slingrar sig som en serpentinväg i alperna runt Brisbanes centrum och för fotgängare erbjuds transport över och längs med floden via färjor. En snabb, City Cat och en långsammare, City Ferry. City Ferry trafikerade Dockside Marina. Brisbane city har många gröna områden med träd och blommor. Längs floden har man iordningställt gång- och cykelbanor. På de ställen där det finns privathus som har sjötomt har man lagt banorna på pontoner! 1988 hade staden expo 88 och då röjdes bl a South Banks magasinsområden och hela staden fick en ordenlig ansiktslyftning. UV strålningen här är extrem, vilket betyder index 13 på den 10 gradiga skalan.

Lördag kväll den 14 november firade vi Bertils  och Lynns (37 år) födelsedagar först med sundowner på White Hawk och sedan härligt australiskt kött på Breakfast Creek Hotel . Söndag åkte vi City Cat så långt det gick upp i floden och på tillbakavägen gick vi av vid fel station och fick sedan en riktigt långpromenad i solgasset ett par timmar innan vi var tillbaka på South Bank. Där belönades vi med att hitta en pub/bistro som serverade en härlig biff med tillbehör för bara 30 kr per person. Ett helt annat pris en kvällen före! Söndag kväll besökte vi Brisbanes jazzklubb, som ligger en kvarts promenad från Dockside Marina. Där njöt vi av Latinamerikansk jazz. Jazzklubben är inhyst i ett hus som ligger precis vid floden mitt emot City. Golvet i lokalen lutar. Det fick sin förklaring av att husets tidigare invånare varit en  båtklubb som haft sina roddbåtar/kanoter i huset. Måndag var jag och Lynn och shoppade i City (det blir alltid lugnare utan  män) och hade en trevlig stund tillsammans. På kvällen firade vi Bertils födelsedag ombord på Blues med Lynn och Paul.

Tisdag lämnade vi marinan och city, trodde vi, för att ta oss ner till East Coast Marina i Manly, strax söder om Brisbane Rivers mynning i Moreton Bay. Det hade varit stormvarning, som var avblåst och informationen var att det skulle bara blåsa 15-20 knop. Alltså gick vi. När vi kom till flodmynningen blåste det 30 knop mitt i näsan och vågorna i den  smala kanalen mellan sandreven var mellan 1,5 och 2 m. Sjön var så krabb att Blues vägrade gå framåt. Då vi stampat på samma ställe i 15 min insåg även den envise kaptenen att det var bara att vända och gå tillbaka. Vi kunde nu inte ankra av tidigare angivet skäl och alternativet var att gå tillbaka till Dockside Marina. Strax efter det att vi lagt till i marinan kom mikado. De har varit norrut ett par veckor och återkom först nu till Brisbane. De hade haft 35 knops vind ute i bukten, men det är ju en helt annan sak att gå med än mot vinden i hårt väder. Så någon mening var det med att vi fick återvända till city.

Brisbane 090.jpg  Brisbane 100.jpg

I flodmynning ligger container- och kolhamnen.                                Sedan kommer den ena industrin efter den andra

Brisbane 101.jpg  Brisbane 103.jpg

Vackraste industribyggnaden tillhörde Vise Paper                                             Två 54 m höga motorvägsbroar korsade Brisbane River

Brisbane 112.jpg  Brisbane 118.jpg

Bostadshus längs floden med pontonbryggor                                                      Inget Vita Huset men väl ett Skära Huset längs Brisbane River

Brisbane 125.jpg  Brisbane 116.jpg

Dockside Marina där vi låg                                                                                             Snabba City Cat

Brisbane 135.jpg  Brisbane 126.jpg

Gulliga City Ferry                                                                                                               Bertil med bankhusen i city i bakgrunden

Brisbane 131.jpg  Brisbane 134.jpg

Ett sätt att tämja bouganvilla                                                                                       Kryssning  på floden kan ordnas med hjulångare

Brisbane 145.jpg  Brisbane 150.jpg

Sundowner på White Hawk                                                                                          Brisbane Jazzklubb i ett bostadskvarter som vill ha tyst på kvällarna

Brisbane 151.jpg

Klätterväggar längs floden är populära nöjen