Raiatea och Tahaa

S/Y Blues
Bertil Nyberg
Tue 14 Jul 2009 19:35

Söndag 5 juli lämnade vi Huahine och motorseglade de 20 sjömilen västerut till Raiatea. Under överfarten hade vi napp. Och vilket napp! Det rykte till i linan och jag tittade ut över vattnet. Då såg jag en jättestor gulglänsande fisk hoppa högt! När jag började ta hem reven kände jag direkt att fisken hade släppt. Frågan var mer hur mycket av reven och bläckfisken, som fisken fått med sig. Det visade sig att revarrangemanget, som Nick gjort åt oss, var intakt! Men kroken såg ut som ett utropstecken efter attacken av den förmodade över 30 kg tunga bjässen! När vi kom över ankrade vi direkt innanför revet bakom en motu (ö i revet), dagens position, så att vi kunde bada och snorkla. Så småningom fick vi sällskap av Hilde. Under måndagen förflyttade vi oss in till huvudorten Uturoa och la oss längs den ”kommunala” kajen. Där låg redan Hilde och senare under eftermiddagen hade även mikado anslutit sig. Moa med föräldrar gjorde ett besök på öns sjukhus och Moa fick salva för ögoninflammationen, som hon tyvärr drabbats av. Tisdag förmiddag gjorde vi (alla utom Bertil som väntade på en elektriker) en guidad tur på ön. Moa och vi andra fick bl a se hur avokado, mango, passionsfrukt, papaya, ananas, vanilj, ingefära m m växer, vilket är fascinerande för oss nordbor som ju bara ser resultatet i affärerna. Att äta solmogna frukter är också en annan upplevelse än att äta frukter som plockas omogna. För att inte tala om den härligt goda färska ingefäran, som är klart starkare än den vi köper hemma. Vanilj som efter saffran är den dyraste kryddan odlas under ordenliga nät. Näten behövs för att även fåglar älskar vanilj! Att vaniljen blir så dyr förstår man också lättare då alla blommor måste befruktas för hand, för att insekterna som befruktar vaniljblomman inte lever här! Raiatea är den ö som man anser är områdets kulturella vagga. Vi besökte resterna efter ett gammalt tempel eller snarare offerplats där människor offrades så sent som under 1700 talet. Tisdag eftermiddag gick vi för motor innanför revet till södra delen av ön Tahaa. Vi la oss vid en boj utanför en restaurang som idag drivs av en amerikan, som tidigare varit charterskeppare i området under några decennier. Han anordnade på kvällen en polynesisk afton, som vi deltog i tillsammans med Hilde och mikado och ett antal andra långseglare. Före maten bjöds vi på polynesisk musik och efteråt på härlig polynesisk dans som avslutade2s på traditionellt sätt med elddans. De uppträdande kom från en och samma familj och de var mycket professionella. Onsdag morgon besökte vi en pärlfarm som låg bredvid krogen. Sonen stod för pärlodlingen och mamman för smyckestillverkningen och försäljningen. En gåskarl vaktade sina damer och flera dråpliga situationer uppstod då vi var tvungna att passera honom för att komma in och ut från pärlgården. Min väska attackerades ordentligt och stackars Ian, som inte hade en väska med sig hamnade i buskagen!

Vi skulle snorkla längs revet på den östra sidan. Det blev en dingefärd på en halv meter djupt vatten. Som att åka ovanpå ett akvarium med vackra koraller och fiskar. Vi såg förutom en del småfiskar även stingrockor och trumpetfiskar. Onsdag kväll ankrade vi med aktern mot bryggan hos ”Chez Louise”, en legendarisk personlighet på Tahaa. Vi firade Ian, som fyllde år. Det visade sig att även Louise hade födelsedag samma dag! Vi åt god poisson cru och mari-mari (durado).  För att bli av med oss vid 22-tiden fick Ian en flaska rödvin av Louise under förutsättning att vi lämnade krogen. De ville gå och lägga sig för de skulle upp och börja arbeta kl 04.00. Resultatet av det arbetet fick vi njuta av. På morgonen bjöds vi på färska bagetter och ”pomplemoser”.

tahaajuli09 077.jpgtahaajuli09 137.jpgtahaajuli09 143.jpg

Även Markus gillar att bada, gärna med ”Patrik” under armarna.    Mia och Louise                                                                        Blues, mikado och Hilde vid bryggan till ”Chez Louise”.

Karoline, Marcus och Moa på bryggan

alla bilder 688.jpgalla bilder 697.jpg

Barnbordet                                                                                                                  De två födelsedagsbarnen, Louise och Ian