Almerimar: een grote slag

Sergej & Isabelle Berendsen
Mon 17 Mar 2008 20:50

17-3-8

Omdat we zo vroeg vertrokken zijn, was Almerimar in 1 dag haalbaar, 80 mijl. Dat schiet lekker op. Er zou ’s morgens weinig wind staan en ’s middags slechts 12 knopen. Nou, de ochtend klopte, geen wind, dus op de motor. ’s Middags stond er echter 15-20 knopen en raceten we naar Almerimar. Topsnelheid: 9,6 knopen, motorzeilend, dat wel.

Omdat wij beiden slecht geslapen hadden, deden we om de beurt een dutje. De kinderen zijn inmiddels weer gewend aan het varen en verbouwen de boot van binnen met speelgoed. Een heel verschil met gisteren, toen lagen ze voor pampus op de speelbox. Geen zeeziekte, maar gewoon niet gewend aan het slingeren.

De dag was wel lang maar ging snel voorbij. In de haven van Almerimar werd het nog even spannend, met 25 knopen aanleggen bij de dieselsteiger, gelukkig hadden we hulp van twee havenmeesters en de aanloop ging perfect. Belle en ik zijn het nog niet verleerd.

Nog spannender werd het voor de uiteindelijke ligplaats. Achteruit erin met 25 knopen in een heel smalle plek, 25 centimeter over aan iedere kant. Omdat het zo hard waaide moest ik wel met 3 knopen achteruit erin denderen anders zou de kop weg waaien. Alles ging goed, vooral omdat Isabelle goede aanwijzingen gaf over de ruimte in mijn dode hoek. Even hard in de vooruit en we lagen. Pfff, die mag in de boeken.

We blijven minimaal 2 nachten liggen in Almerimar om schoon te maken, de was te doen, school en de omgeving verkennen. En dan vertrekken we verder, op weg naar Mallorca. De eerste 150 mijl (van de 550) zijn gedaan.

De Balchis, Kiara en Nocturne hebben we net gemist. We hadden begrepen dat de Balchis  drie dagen geleden al was vertrokken en de anderen zijn gisteren vertrokken. Die komen we nog wel tegen. De afgelopen dagen hebben we gemiddeld 7 knopen gevaren, dus lange halen is geen probleem. Als we kunnen zeilen, gaat de snelheid er wel iets uit en maken we kortere tochten. Het blijft een verrassing waar we straks uitkomen.

Helaas hebben we geen gratis internet verbinding kunnen vinden, dus zal Isabelle haar bijna dagelijkse chat sessies met NL een paar dagen moeten missen.