Ceuta: kerst in stijl

SeaWalk op reis
Sergej & Isabelle Berendsen
Tue 25 Dec 2007 08:36

Wauw, wat een entree. De marina ligt midden in de stad. Eindelijk eens plek waar je graag wilt liggen. En met kerstavond… de gehele stad gloeit en schittert. Prachtige verlichting en overal kerstfeest. Mensen met glitterende kerstkleding en kerst mutsen op weg naar een feest, auto’s rijden toeterend rond, muziek op iedere hoek. Zo gezellig heb ik nog nooit een kerstavond beleefd.

Uiteraard hebben we een uitgebreid kerstdiner georganiseerd bij …. Mc Donalds. Die is naast de marina. We waren pas laat aangekomen en wilde gaan wandelen, dus dan maar met een snelle hap. Toch was ook hier de kerstsfeer aanwezig en de kids vinden het helemaal geweldig, in het bijzonder het ijsje.

We hebben lekker een uurtje gewandeld met zijn vieren in een super leuke entourage. Het was zelfs warm te noemen. Het was al ruim een uur donker en toch kon je (net niet) in een T-shirt lopen.

Vanmorgen hebben we de pakjes onder de papieren kerstboom opengemaakt. De kinderen waren dolenthousiast. Uiteraard allerlei kleine cadeaus, maar die leveren vaak het meeste speelplezier. Katies grote favoriet was een grote pluche bal. Alec was vooral dol op een boekje van Spiderman en 6 kleine auto’s gelijkend op Cars Lighting McQueen & Sally.

De overtocht naar Ceuta moeten we maar heel snel vergeten. We konden niet zeilen vanwege de schade aan de mastvoet. Daardoor schommel je nogal door de golven. En die waren er genoeg. Te veel. Bij de oversteek naar Marocco werd het Alec te veel en werd zeeziek.

Isabelle had dat heel goed gezien en heeft hem meteen mee naar buiten genomen waar hij binnen 5 minuten in slaap viel. Hij lag echter los op de kuipbank zodat Isabelle hem moest vasthouden. Lastig, want het was erg druk in de Straat van Gibraltar met hele grote jongens.

Ik had besloten om zo snel mogelijk over te steken en niet aan de Spaanse kant te blijven, hierdoor konden we onder lij van Marocco verder varen en hopelijk minder last van swell te hebben. Die gok werkte goed uit. Zodra we overgestoken waren, kwam SeaWalk weer tot rust en was de zeeziekte van Alec voorbij.

Eindelijk ging ook de stroom meestaan voor de laatste 11 mijl! En dat terwijl we volgens de boeken de volle 40 mijl stroom mee zouden moeten hebben. Langdurige sterke winden kunnen volgens de pilot de stroming aanzienlijk beïnvloeden, dus daar moeten we het maar mee doen. Het heeft de reis aanzienlijk verlengt, in plaats van 5 uur is het 8 uur geworden. Soms gingen we slechts 2,5 knoop over de grond. Pfff.

Aankomst in Ceuta                                      Gibraltar vanuit Africa gezien

Maar goed, we zijn in Africa! En we zijn in de Med! En als je zegt Med, dan zeg je ook Med Mooring! Daar heb ik al wel eens nachten van wakker gelegen. Gelukkig ging het goed.

Een Med Mooring betekent dat je achteruit naar de steiger vaart, daar maak je een lijn vast en pak je een lijn die onderwater naar de voorpunt loopt. Daar zit die lijn vast aan de bodem. Je trekt de lijn uit het water en maakt hem vast aan de boeg.

Vanacht ben ik er nog een keer uitgeweest om te controleren. In de straat van Gibaltar staat nog wel 1 meter getijde verschil, in de rest van de Med is dat minder dan 30 centimeter. En de lijn naar de boeg ligt natuurlijk vast aan de bodem. Als het water omhoog gaat, komt die lijn strak te staan. Daar moet je dus rekening meehouden door extra ruimte te laten in die lijn.

Maar te veel ruimte zorgt ervoor dat de boot te los ligt en daardoor te veel tegen de steiger aan komt. Natuurlijk hebben we daar stootwillen (i.e. opgeblazen stootkussens) voor hangen. En SeaWalk heeft een speciale rubberen rand gemaakt voor Med Mooring. Dit is waar ze voor gemaakt is.

Nu moet ze alleen nog even gemaakt worden. Tijdens de overtocht hebben we al contact gehad met de schade expert. Vrijdag hebben we in Gibraltar afgesproken, dus gaan we morgen op 2de kerstdag weer varen naar Gibraltar, een tochtje van 15 mijl. Maar wel over één van ’s werelds drukste vaarwateren. Hij insinueerde ook dat hij de reparatie graag ook in Gibraltar wilde uitvoeren,  laten we hopen dat ze ervoor tijd hebben.