Gran Canaria: De ARC is aan het verzamelen

SeaWalk op reis
Sergej & Isabelle Berendsen
Wed 29 Oct 2008 11:08

De dag voor vertrek naar Las Palmas hebben we afscheid genomen van Isabelle´s mam. Het was heerlijk haar hier te hebben en de kinderen werden weer flink verwend. Met de gehuurde auto hebben we hier en daar een bodega bezocht en Playa blanca onveilig gemaakt. Even lekker gegeten bij een restaurant aan de zee en verder veel tijd gespendeerd in het hotel waar Isabelle´s mam logeerde.

We hebben haar met de auto weggebracht naar het vliegveld waar het afscheid (helaas) zeer kort was, maar misschien ook wel goed want Katie was erg verdrietig. Ze wilde zo graag met Issie het vliegtuig in. Maar het was tijd voor ons om verder te gaan.

De speeltuin bij het hotel                                             Bij het appartement

Batman aan het knutselen                                            De was moet ook gedaan worden

De volgende ochtend het weer nog even bekeken, gedouched en laatste boodschapjes gedaan. We vertrokken rond 15:30u. Weer was exact zoals voorspelt. Dat gebeurt niet vaak.

De overtocht ging super snel. We voeren de volgende ochtend rond 07:00u de haven van Las Palmas binnen. Net bij zonsopkomst. We hadden de ponton en plaatsnummer al van Holger (de Ohana) doorgekregen en konden dus meteen naar ons plekje waar we door Holger en Mailin werden verwelkomd.

SeaWalk liep super. Alleen op de Genua met 20 knopen wind gemiddeld liep ze boven de 6 knopen. Dat lijkt niet zo snel maar het was veel sneller dan voorheen. De schone buik van SeaWalk maakt een groot verschil. Bij rustigere delen (lagere golven) versnelde ze gemakkelijk naar de 7 knopen. In vlagen liep ze zelfs 8 knopen op haar gemakje. Ze is duidelijk nog ¨underpowered¨ als ze halve wind vaart met 25 knopen op de Genua alleen.

En we hebben het grootste deel 100-120 graden aan de wind gevaren. De swell kwam helaas ook op 100 graden binnen, dat is dus vrijwel van opzij. Gemiddelde golfhoogte was 3 meter zoals voorspeld. De swell kan je verdelen in de lange Atlantische golven en een ander systeem van relatief kortere (2 meter) golven. SeaWalk gaat statig over de lange swell. Maar de kortere golven hebben een minder constant ritme en richting waardoor ze af en toe flink wat spray over krijgt en ze  regelmatig een schuiver maakt. De kinderen hebben er, zoals gewoonlijk, weinig tot geen last van. Ze hebben heerlijk geslapen. Wij niet. Het slingerzeiltje dat ik heb gemaakt werkt prima. Maar de schuivers houden je toch uit de slaap. Ik denk dat als we een paar dagen zouden varen, we er wel weer aan zouden wennen. Maar in de eerste nacht is het nog erg wennen. Het is ook moeilijk om een goed wachtloop schema te vinden als de  aanloop vroeg in de morgen is. Dan werkt ons schema van vier uur op en vier uur af niet goed. Eigenlijk hebben we beiden nauwelijks geslapen. Dat hebben we ´s middags ingehaald tijdens Katie´s dutje.

Gedurende de hele tocht hebben we met vijf andere boten opgevaren. Één vertrok tegelijk met ons, twee schepen zagen we in de verte bij vertrek en 2 schepen kwamen 2 uur na vertrek heel hard aan varen om zich vervolgens ook bij ons te voegen. Slechts één vijftig-voeter bleef redelijk hard doorvaren. Grappig genoeg bleef SeaWalk langzaam uitlopen op de andere schepen. Dat is nog eens een prettige verandering ten opzichte van de tocht vanuit Gibraltar toen we door iedereen er ruim uitgevaren werden.

Aangekomen in Las Palmas was het een leuke reünie. De haven ligt al vol met ARC boten. Volgens Holger was het de afgelopen weken nog wel erg rustig op het familie ponton, maar die is nu  in één week geheel volgelopen. Er liggen hier veel boten met kinderen aan boord. Een aantal kenden we al dus dat was erg leuk om bij te praten. Andere boten nog niet, maar daar zullen we snel contact mee maken.

Wij dachten dat we op een ponton met vingersteigers zouden liggen. Dat was niet het geval. Ze hebben hier med mooring. Je ligt gedeeltelijk met je eigen lijnen vast aan de drijfende steiger en 2 lijnen die op de bodem vastliggen en je boot moet daartussen bevestigen. Bij aankomst bleken deze allebei los en onbruikbaar. Gelukkig was de buurman was zo vriendelijk een lijn aan ons te lenen, zodat we in ieder geval aan één mooring lijn vastlagen. Vanochtend hoorde ik enorme luchtbellen onder de boot. Wij konden het niet plaatsen. Toen we buiten kwamen, bleek er een duiker onder de boot die de mooring lijnen aan het herbevestigen was. Dat is nog eens service!

Alec is gisteren de hele ochtend aan het vissen geslagen met twee Noorse jongens. Katie huppelt daar lekker omheen. Ook ligt er een grote, spiksplinter nieuwe HR65 Artemis met twee Duitse meisjes van Katies leeftijd. Mailin is daar kind aan huis. Katie is nog niet zo geadopteerd door de meisjes, maar dat zal nog wel veranderen denk ik. Vrijdag is het Halloween en wij hebben het idee opgevat om een Halloween ponton party te organiseren voor de kinderen waarover later meer. De haven is mistroostig, alles is heel ver weg van de ponton en ik ben blij dat wij fietsen aan boord hebben. Holger en Suzanne hebben die afstanden steeds te voet moeten doen en dan is het wel een flinke onderneming om even naar de speeltuin te gaan of boodschappen doen.

Katie is inmiddels aardig zindelijk aan het worden. Meestal loopt ze in een onderbroekje rond. ´s Nachts is ze trouwens  al ruim een week droog. Overdag heeft ze nog wel eens een ongelukje. Vooral als ze druk aan het spelen is. Maar vaak genoeg roept ze dat ze ´buikpijn´ heeft en dan moeten we snel reageren. En we proberen haar gemiddeld iedere twee uur op de wc te zetten en dat werkt goed. Het zou wel heel mooi zijn als ze zindelijk zou zijn voor de overtocht. Dat betekent veel minder luiers en dus ook veel minder vuilnis.

In onze vorige blog zijn we vergeten melding te maken van een ware orkaan in Gibraltar. Één week nadat we vertrokken zijn uit Gibraltar heeft er een zeer zware storm, kracht 12 huisgehouden in Gibraltar. We spraken in Las Palmas op de ponton een Noors jacht en die mocht Gibraltar niet binnen. Volgens hen lagen overal gezonken vissersbootjes en één grote koopvaardij die op de rotsen was geslagen en ook gezonken. In verband met de olievlek waren alle havens afgesloten met een drijvende barrier.

Wij hadden al eerder van de storm gehoord. De Balchis had ons foto´s gestuurd. Tijdens de storm waren zij in Marina Bay in Gibraltar en zij hebben de hele nacht met lijnen gevochten om te voorkomen dat Balchis op de betonnen kade kapot zou slaan. Zij vertelde dat in een zware windstoot alle boten bijna plat kwamen te liggen. Erg angstwekkend. Veel boten hebben schade opgelopen. De Balchis heeft gelukkig weinig schade opgelopen, één houten klamp was gebroken.

De situatie in Queenway Quay Marina, waar wij bijna drie weken hebben gelegen, is veel ernstiger. Daar zijn de steigers losgeslagen van de kade. De brugdelen zijn afgebroken en gezonken. De hoeveelheid schade aan de jachten is ons onbekend maar als we naar de foto´s kijken, moet dat aanzienlijk zijn. Veel jachten in QQM zijn onbeheerd en behoren tot de vaste ligplaatsen. De eigenaars wonen vaak in de UK en komen voor vakantie of weekend naar Gibraltar. We zijn blij dat wij daar niet waren tijdens de storm.