Sada: Stuiterend

Sergej & Isabelle Berendsen
Mon 10 Sep 2007 22:12

10-9-7

Het is wel grappig, gedurende onze gehele reis stelden we ons doelen (Dieppe, Fecamp, Guernsey, Trebeurden, La Coruna), door de vertragingen hebben we die steevast gewist, maar door omstandigheden zijn we er uiteindelijk toch gekomen.

En nu ook weer, we wilden direct van Frankrijk (Camaret) oversteken naar Camarinas (vlak boven Finisterre) en de Noordelijke ria’s overslaan inclusief La Coruna. En nu zitten we in Sada, vlak naast La Coruna, een marina die goedkoper en schoner is dan de stad, inclusief stranden. Met de bus is het 15-30 minuten naar La Coruna. En onze volgende stop is hopelijk Camarinas, wederom een locatie die we dachten over te slaan en direct door te gaan naar Bayonne vanuit Vivero.

Zo zie je maar, plannen zijn niet geschreven in steen, maar in “jelly” zoals de Bouskoura al melde.

De tijd in Vivero was geweldig. Het weer werkt goed mee, lekker warm. De stad is gezellig en bestaat uit een oude kern waar wij vlakbij lagen. De stad had tevens drie speeltuinen, dus ideaal voor Katie en Alec.

We hebben voor slechts 100 euro de boot eruit gehaald en de schroef laten vervangen door de vaste propeller, de boot loopt er zeker 1,5 knoop sneller door bij gelijk toerental, achteruit gaat weer rechtdoor en belangrijker het stoppende vermogen in de golven is verdwenen. Als we nu een golf raken, hoor je het toerental van de motor dalen, een teken dat de propeller zijn werk moet doen en dus ook doet. De klapschroef deed dat allemaal niet.

Grappig was ook dat de boot geen enkele aangroei had, helemaal schoon gegeten door vissen in de haven. Die moet je maar niet op je bord vinden anders krijg je nog kopervergifiting van de antifouling. Die anti-fouling leek niet niet aangetast, dus het lijkt een perfecte manier om je boot schoon te houden.

’s Avonds kijken we vaak een aflevering van Lost. Björn heeft  de complete serie gegeven (4 jaargangen), en we beginnen aardig verslaafd te worden eraan. In Nederland hadden we nooit de tijd e/o zin om te kijken. Nu is het erg leuk.

Gisteravond hebben we besloten om toch naar Sada te vertrekken, het weerbeeld is erg onstabiel waardoor een grote opklaring er gewoon niet in zit. Het motto is nu om iedere window te pakken en mijlen te maken. Dus zijn vanmorgen om 6 uur vertrokken in het pikkedonker. Het wordt hier niet voor 8 uur licht.

Uiteindelijk ruim 35 knopen wind op de kont gekregen, gemiddeld was de wind 22-25 knopen sterk met een fikse swell. De Balchis was ver in zee gebleven en die had weinig last van de swell en de kaapeffecten (harde, draaiende wind). Dat moeten we de volgende keer ook maar doen, een paar mijl om, maar wel rustiger.

Morgen gaan we lekker luieren en daarna gaan we een dagje naar Santiago de Compastella.