Bahama’s: Rat Cay

SeaWalk op reis
Sergej & Isabelle Berendsen
Thu 16 Apr 2009 17:39

Na een kort tochtje zijn we aangekomen in Rat Cay. De ankerplaats is een beetje open en er is enige discussie met de Walrus en de Seraphim wat de beste ankerplaats is. Er blijkt nogal veel stroming te staan en ’s nachts om 1 uur gaat ons ankeralarm af. Dat levert altijd wat stress op. Slaapdronken sprint ik aan dek en doe een peiling.

De stroming is gedraaid dankzij het tij en we liggen nu de geheel andere kant op. Walrus ligt een beetje dichtbij en met een kopje thee debatteren we of we nu stil liggen of dichterbij komen. Na ¾ uur gaan we weer slapen en ’s morgens liggen we nog steeds op dezelfde plek.

Er is hier geen strand en we gaan daarom door naar een andere ankerplaats. Er komt namelijk een koude front over met mogelijk heel veel wind en dan is deze plek niet zo goed en belangrijker, niet zo leuk voor Alec’s verjaardag.

Buiten gekomen blijkt het fiks te waaien en we moeten 60 graden aan de wind boksen. Met 22-25 knopen wind gaat SeaWalk enorm schuin en dat is nou precies wat voor de ziekenboeg niet te doen is. Ook is het behoorlijk koud. Isabelle zit te verkrampen in de kuip. Er is een ankerplaats op 7 mijl maar de beste en leukste plek ligt op 30 mijl.

Motorzeilen schieten we met 8 knopen naar de 30 mijls plek. Even doorbijten, dat hebben we vaker ervaren. De Walrus blijkt een supersnelle zeiler te zijn want die houden ons onder zeil bij zonder al te schuin te gaan. Goed ontwerp! Seraphim houdt het niet bij maar we wachten dit keer niet, Isabelle moet zo snel mogelijk weer wat comfort krijgen.

De inlet van de ankerplaats is berucht voor zijn stromingen en is slechts enkele tientallen meters breed, gelukkig is het wel diep genoeg om er met 7 knopen naar buiten te stuiven. Zodra we de bank overvaren, is het plotseling vlak water. Heerlijk! Een mijltje zicht navigatie en we komen in een schitterende azuurblauwe baai binnen. Dit is wat we zochten.

Voldaan ruimen we de boot op en bereiden Alec’s verjaardag voor. Samen met Martin van de Walrus zoeken we naar Conch, een grote schelp met een slak erin die heerlijk is om te eten. Maar blijkbaar zijn nogal veel boten ons voor geweest en we kunnen er geen één vinden.