Boulogne – De eerste dolfijn!

SeaWalk op reis
Sergej & Isabelle Berendsen
Sat 7 Jul 2007 09:50

Vandaag is een speciale dag. Bij onze vertrekplanning stond 7-7-7 als een richtdatum. Dan zouden we vertrekken uit NL. Maar de weeratlas gaf aan dat het beter is om in juni door het kanaal te gaan en in juli over Biscay. Het eerste doel is niet gehaald. Het tweede doel kan nog, maar dan moet het weer wel meewerken.

Gisteravond was het weerbericht niet gunstig, dus afgesproken om BBC om 06:20h te luisteren. Mhhh. 5-6 Zuidwest, afnemend naar 3-4 later. Bij BBC betekent dit ca. 12 uur na uitgifte van het weerbericht. Maar ja, wij zijn eigenwijs en we wilde niet langer blijven in Dunkerque.

Onderstaand zijn nog foto’s uit Dunkerque die we niet konden versturen omdat we in Dunkerque geen WiFi verbinding hadden:

Lunch bij een Zeeaquarium in de speeltuin. Meisje rechts at gewoon met ons mee en probeerde Alec te verleiden tot meespelen.

Alec en Katie op de kajuittrap:

Aanloop bij Dunkerque:

Alec heft zijn bonnet (muts) op die verplicht was in dat leuke Piscine Municipale:

In ieder geval zijn we toch vertrokken. De actuele wind was 3 BFT, dus prima. De stroom berekeningen waren prima gelukt. Ik wilde rond de kapen van Calais maximale stroom mee hebben, nou dat hebben we geweten.

Na een uur varen zag ik de eerste dolfijn van de reis. Hij was een dolfijn van het soort Bruinvis, maar deze was bruinvis was erg groot voor zijn soort. Ik schat in dat hij ca. een meter was en hij (of zij) bleef ruim een kwartier spelen rond de boot. De stemming aan boord was op zijn zachts gezegd enthousiast. Neptunus kwam ons blijkbaar even uitzwaaien en goede reis wensen. Nou,  dat hebben we nodig gehad.

Tot Calais ging alles zeer voorspoedig, de wind viel mee en de golven rustig. Beetje stroom tegen, maar dat was ook zo uitgerekend. Bij Calais kregen we stroom mee en direct begon ook de wind te waaien. Wind (30 knopen over dek) en stroom tegen zijn een wasmachine recept. Beetje zeep erbij en het enige wat je nodig hebt is een droger. De golven werden steil en hoog. Er zaten regelmatig 5 meter hoge golven bij die ook nog eens heel kort op elkaar komen.

De boot snelheid was inmiddels afgenomen van 5,5 knoop naar 3 – 3,5 knoop. Echter over de grond ging het nog steeds 6 – 7 knoop. We hebben soms 4 knoop stroom gekregen. Dus ondanks de trage voortgang door het water maakten we toch goede voortgang.

In de verte: Dover

Bij Cap Griz werd het pas echt niet leuk meer. Isabelle stelde voor om terug te gaan en bij Calais binnen te varen. Wind mee maar 4 knopen stroom tegen is niet echt lekker, dus doorzetten! Ik had het vermoeden dat als we Cap Griz hadden gerond, we iets ruimer konden varen en dus wat rustiger. Dit deel van de tocht hebben we op de motor gedaan. Een snel jacht dat aan het kruisen was (hoog aan de wind slagen maken) stuiterde ook en verloor erg veel hoogte. Dus daar had ik ook niet veel zin in. Daar komt bij dat SeaWalk niet zo hoog loopt als een X, dus wij zouden helemaal weinig hoogte krijgen.

Bij het ronden van de kaap kon het grootzeil erbij en konden we 30 graden aan de wind varen met de motor erbij. Dat gaf veel rust. Om naar Boulogne te komen, kun je buitenom (de aanbevolen route) om achterlangs een bank (minimale diepte = 6 meter, dus sowieso veilig). Omdat we die FLS (voorwaarts kijkende sonar, geeft de diepte ver voor de boot aan) hebben, durven we dichter bij de kust te komen omdat je een veel beter actueel beeld hebt van de situatie voor je. Dus, achterlangs de bank leek mij wat rustiger, de stroom is er minder en de golven worden wat afgestopt door de bank. En dat klopte ook.

In één slag konden we Boulogne bereiken en binnen de golfbreker: rust. Bij het klaarmaken voor het aanleggen, komen we tot de ontdekking dat de bijboot los heeft gelegen en bijna overboord is gegaan. Die boot weegt ca. 30 - 40 kilo, kun je nagaan welke krachten er op het voordek spelen.

Verder constateerde we later dat re heel veel water door de luchthapppers  naar binnen is gekomen. En raad eens wat er onder die luchthappers zit: de kledingskast. De bovenste plank was dus nat, zeiknat. Weer een les voor de volgende keer: bij het varen in slecht weer: de stopper plaatsen in de luchthapper.

We waren trouwens net op tijd want 5 minuten later ging de haven op slot en kwam de catamaran speed ferry binnen. Die motor hoor je dus al van verre dreunen, erg indrukwekkend.

Boulogne is een leuk gebied voor de kids. Dus dat gaan we maar eens een paar dagen verkennen. Diepe en Fecamp gaan we waarschijnlijk overslaan. Het nieuwe plan is om direct door te gaan naar Cherbourg. Maar dan hebben we minimaal Zuid of Noordwesten wind nodig. Cherbourg ligt in het zuidwesten en is 1,5 dag varen. Daarna is het doorsteken naar Brest of Camaret en hup Biscay over.