Guadeloupe: SeaWalk to the rescue

SeaWalk op reis
Sergej & Isabelle Berendsen
Sun 15 Feb 2009 17:55

De tocht naar Deshaies was allesbehalve saai. We begonnen rustig met 20 knopen wind van achteren maar al snel ging het naar de 30 en in windvlagen hebben we zelf 38  knopen gezien. De autopiloot kon dit niet meer aan. De boot surfde met 10 knopen van de golven af die net niet recht van achteren kwamen. Dus handsturend op topsnelheid. De eerlijkheid gebiedt mij wel dat we de motor bij hadden.

We hebben daarna een zeebries ervaren. Dat was een nieuwe ervaring. Guadeloupe is zo hoog dat de Trades er niet zomaar overheen kunnen en in de lij is er een gevecht tussen de zeewind en de Trades. We hebben 15 mijl gevaren met een Westen zeewind van 15 knopen. Heel grappig trouwens dat we vlak voor de Trade wind ingeruild werd door de zeewind een ander jacht circa 100 meter voor ons hadden. Hij voer al over stuurboord terwijl wij de giek nog over bakboord hadden.

Vlak voor de ankerplaats zien we een jacht dat rare draaiingen maakt. Daar moeten we even op gaan letten en we besluiten om er vlak langs te gaan. En ja hoor, in de problemen. De ¨Spirited Lady¨ had een paar vispotten opgepakt in de schroef en kon alleen bijliggen en een beetje zeilen. De stress was duidelijk hoog aan boord.

Wij haalden onze zeilen naar beneden en gingen verder op de motor cirkelend rondom de ¨Spirited Lady¨. Na ze uitgelegd te hebben om naar kanaal 16 op de VHF te gaan, kon we overleggen wat er nu precies het probleem is. Ze waren al uren heen en weer aan het varen en niemand wilde ze helpen. Zelfs een motorboot vol met duikers wilden niet helpen. Ongelofelijk. De ¨Spirited Lady¨ haalde mij op met hun dinghy en met mijn duikuitrusting gingen we op weg naar hun jacht. Isabelle bleef samen met de kinderen aan boord van

SeaWalk.

Het bijliggen lukt wel goed maar de boot maakte te veel voorwaartse beweging. Ik heb nog even geopperd om de zeilen naar beneden te halen zodat er alleen een laterale beweging zou zijn. Maar de schipper was geblokt en wilde niet naar alternatieven luisteren. Ook mijn suggestie om zeilend naar een ankerplaats te gaan en in 20 meter water tijdelijk te ankeren was niet goed.

Uiteindelijk hebben we de boot dicht bij de ankerplaats gezeild in 35 knopen windvlagen waarbij de boot 30 graden aan de wind moest lopen om aan land te kunnen komen. Het dek lag regelmatig in het water, het leek wel een regatta. John R. (Seraphim) John D. (Double Helix) hebben hun dinghy aan het jacht vastgemaakt en met 2 knopen zijn we naar de ankerplaats gemotort. Daar ben ik in het water gedoken en heb de touwen doorgesneden.

Ondertussen had ik SeaWalk dus verlaten en was Isabelle alleen met de kinderen in vette wind. Natuurlijk had zij de boot geheel onder controle en is ze naar de ankerplaats gevaren en heeft zij met John Douglas aan de ankerlier de boot perfect geankerd. Goed gedaan, Belle! Nu doet zij altijd de ankermanoeuvre en sta ik op het voordek, dus eigenlijk is dat niet zo bijzonder, maar toch is het anders als je de eindverantwoording hebt. Kapitein Isabelle!