La Linea: voor anker in Spanje in afwachting van vertrek

SeaWalk op reis
Sergej & Isabelle Berendsen
Mon 29 Sep 2008 12:21
Eigenlijk wilde in Marina Bay (de andere jachthaven in Gibraltar) overnachten. QQM (onze huidige jachthaven) is op slot ’s nachts en gaat pas om 9 uur ’s morgens weer open. Te laat voor ons om met het tij mee te gaan. En we moeten toch nog even tanken.

Het weer is erg slecht en als we in de baai varen worden we overvallen door een windstoot. Die is zo hard dat de boot sterk overhelt (zelfs zonder zeil) en de stootwillen waaien naar binnen. Dit hebben we nog nooit gezien. Lekker. Gelukkig is het droog want het heeft al dagen gepensd. Het is typisch Nederlands weer.

Bij het tankstation is een luwte in de wind en kunnen we eenvoudig aanleggen. Isabelle schiet met de step even naar de marina. En dat mag dus niet! Maar ze is al weg. De politie wordt gebeld. Nu hadden we de politie al op het water gesproken, zij controleren alle jachten die de territoriale wateren binnen komen. Maar goed, wij waren al ingeklaard en mochten door. De politie is gelukkig nooit meer gekomen want de boete is erg groot.

Marina Bay was vol. De afgelopen weken kon niemand weg naar het Westen dus was de haven aardig vol gelopen. Jammer, want we hadden de Nocturne ontmoet en 3 andere ARC boten. We hadden graag nog een avond bijgekletst.

De ankerplaats van La Linea bestaat uit twee delen. Een onbeschermd deel en een beschermd deel. We horen dat de beschermde ankerplaats verboden was omdat ze daar met werkzaamheden bezig waren. Maar er stond een gemene swell dus zijn we toch lekker in het beschermde deel voor anker gegaan.

Het anker greep direct en we hebben er heerlijk 2 dagen gelegen. De wind gierde door het want en de regen sloeg met bakken naar beneden. Om 5 uur ’s nachts moesten we de Bimini omhoog duwen, er zat zeker 50 liter water in. Een strategisch geplaatste bezem voorkwam een herhaling. De laatste wind gegevens op zondag avond maakte al duidelijk dat vertrekken op maandag onmogelijk was. Veel te veel wind in de straat van Gibraltar.

De tijd in Gibraltar is goed besteed en het was leuk om er weer te zijn. De boot is gevuld met allerlei lekkere dingen. Ook zijn we weer met school begonnen. De concentratie van Alec was niet zo goed de eerste weken maar dat is nu veel beter.

We zijn klaar om te vertrekken!