Gibraltar: 't regent 't regent ...

SeaWalk op reis
Sergej & Isabelle Berendsen
Mon 18 Feb 2008 09:18

Het regent, het regent.

En de pannetjes worden nat.

Er waren eens twee zeilertjes,

die vielen op hun ….

Midden in de nacht zijn we er beiden uit gegaan vanwege een speciaal soort zeilers slapeloosheid genaamd Wind. Het waaide zo hard dat we de bimini naar beneden moesten halen. Voor de niet-zeilers, een bimini is een soort zonnetent over de kuip. Een bimini is gemaakt om heel wat wind te door staan maar gisternacht ging het wel heel erg te keer.

De windmolen stond ook aan en die liep lekker te laden. Maar omdat de accu’s bijna vol waren, moest deze ook uit, hij produceerde gewoon te veel stroom en dan kan de accu overgeladen worden. Maar om een windmolen in 50-60 knopen wind te stoppen vergt een zeker helderheid van geest die om 3 uur ’s nachts niet altijd aanwezig is. Dus even goed nadenken voordat je de zeer snel draaiende bladen stoppen laat. Even vingertjes tellen. Gelukkig, alle tien aanwezig.

Isabelle kwam iets later naar buiten dan ik, maar zij had haar zeilpak aangetrokken met schoenen en al, slim, had ik niet aan gedacht. Iik stond in mijn ondergoed met een windjack aan. Kkkkkkoud en doorweekt in de tropische bui (maar dan zonder de lekkere warme temperatuur) in een mum van tijd. Met deze windsnelheid komt het water horizontaal naar beneden (leuke tegenstelling he). Dit water wordt vermengt met zeewater wat over de steiger wordt geblazen. Erg leuk.

De bimini is een lap stof van ruim 10 vierkante meter, genoeg om op te stijgen in een storm. Om niet terug naar de boot te moeten door te klakken met je rode schoentjes na eerst de heks van het Noorden  te hebben gesmolten met water, moest het opruimen van de Bimini met beleid gedaan worden.

Na wat worstelingen met stof en touw lag de bimini goed vast en konden we de kuip leeg halen. Wandelwagen en schoenen naar binnen voordat die helemaal doorweekt zijn en hup naar bed. En tjsa, dan valt de wind dus weg. Pas uren later horen we de wind weer oppikken maar naar ons gevoel zeker niet boven de 35 knopen. Hadden we net zo goed in ons bed kunnen blijven, pffff.

Gibraltar laat even zijn tanden zien. Ik ben benieuwd hoe de nacht in Marina Bay bij de Nocturne is geweest, zij liggen nog veel minder beschermd. Gisteren hoorde ik dat er bij hen een klem afgebroken was door de harde wind en golven. Ik hoop maar dat alles is goed gegaan.