ICW

Mathilde en Wim
Sat 21 May 2011 02:51

Jupiter, Inter Coastal Waterway, Florida, 20 mei 2011

Best leuk dat we als klein landje toch overal onze inbreng hebben! We zijn in Fort Lauderdale naar het "Art Museum" geweest. Niet groot, maar een fraaie collectie. En.... de grootste zaal was gewijd aan Cobra, met werken van o.a. Corneille, Karel Appel en Roelands. We luisterden naar de klassieke radio zender en daar werd uitgebreid aandacht besteed aan de nieuwe CD van Janine Jansen. In de super ligt Old Amsterdam en/of andere Gouda-kazen en heel bijzonder zagen we als trekker: uit Holland: spaghetti (!?). Moeten we toch eens proberen.

Gisteren zijn we begonnen met de 600 mijl, die we naar het noorden af moeten leggen om buiten het hurricane gebied te komen, dat is  boven de 35e breedtegraad. Het schiet niet zo op, veel bruggen, die eens per kwartier of half uur open gaan. Je moet je bij iedere brug over de marifoon bij de brugwachter melden, waarop je te horen krijgt wanneer de brug open gaat en of er bijzonderheden zijn. Zeer vriendelijk. We hadden gedacht dat er wel veel medestanders zouden zijn, maar meestal varen we alleen.
We zien ongelofelijk veel speedboten, luxe visboten en nog grotere jachten, maar lekker voor ons blijven ze bijna allemaal in de havens of aan de steiger.
Gisteren hadden we er een beetje tabak van. Over 50 km, 7 uur lang alleen die vreselijk grote huizen aan het water, fantasieloos, alleen maar duur. Een heel enkele keer verrassende, spannende architectuur.
Kennedy heeft er een optrekje gehad, de kampioen golfspeler Tiger Wood  heeft hier een huis van 38 miljoen. We waren bang dat het zo zou blijven, maar vandaag zag de waterweg er gelukkig anders uit. Breder water, veel meer onbebouwd groen. We hebben een paar manatee's, (lamantijn (leuk woord), zeekoe) gezien. Eén een paar meter van de boot. Minder lomp dan ik dacht en minder traag. Hij had wat weg van een zeehond, maar dan met een heel brede, platte staart. Verder zien we regelmatig nacht reigers (met roodbruine wangen en lange kuif) en Ospreys (denk ik).
Voor de nacht hebben we een heel stil ankerplekje gevonden in een uitbochting van de rivier, aan de rand van een natuurgebied. Mensen van het manatee research center maakten voor onze neus jacht op een manatee en kregen hem uiteindelijk ook in de boot.Helaas kregen we niet de kans hem helemaal te zien.

Wim kwam in een boek van James Lovelock tegen waarom het water in de tropen zo helder is. Dat komt omdat er zich geen kleine organismen in bevinden. Hij noemt het de woestijn van de oceanen. In het warme water kan niets groeien en het warme water mengt zich niet met de koudere onderlagen. In water van 10 graden groeit veel meer dan in water van 30 graden. Daarom trekken walvissen ook naar de poolstreken.