Tobago Cays

Mathilde en Wim
Sat 8 May 2010 01:56

Tobago Cay’s, Grenadines, 9 mei 2010

Vanmorgen zijn we op ons gemak van Bequia naar Tobago Cay,s  gevaren. Rustige zee. Weer eens genieten. We waren graag langer op Bequia gebleven. Een heel lieflijk eiland. Alle benodigdheden kunnen aan boord afgeleverd worden, zoals drinkwater, diesel, laundry wordt opgehaald, wil je duiken, je kunt van boord afgehaald worden. ’s Morgens om kwart over 7 kwam er al een bootje langs “good morning!, bananabread?”. Ik was helaas net zelf brood aan het bakken.

De eerste dag op Bequia hebben we met een open taxie de “turtle sanctuary” bezocht. Eindelijk eens zo’n lief klein baby schildpadje van dichtbij gezien en vastgehouden. Het blijkt niet een echte opvang, maar meneer King graaft de eieren uit het zand en kweekt de schildpadjes op tot een leeftijd van 6 jaar en zet ze dan uit, in de hoop de overlevingskansen te vergroten. De milieu bewustheid van de bewoners/overheden wisselt erg. De hele BVE zijn natuurpark, waar niet gevist mag worden en bij het koraal alleen gedoken mag worden met een gids. Je kunt vastleggen aan moorings, zodat je met het anker het rif en het zeegras (het voedsel van de groene turtle) niet kunt beschadigen.  Bij andere eilanden mag met de hand- harpoen op het rif gejaagd worden, wat het rif beschadigt, worden onbeperkt waterschildpadden  en de eieren gegeten. Op St. Lucia mogen 4 walvissen per jaar gevangen worden, maar vaak lukt dat (gelukkig) niet.

Gisteren hebben we weer eens gedoken, bij Devil’s Table, onze 8e duik. We dachten steeds: zolang we mooi kunnen snorkelen, hoeven we niet te duiken. Dat blijkt niet waar. Ik heb nog nooit zoiets moois gezien.   Een steile rotswand met een ongelofelijke variëteit aan koraal, alle mogelijke kleuren en soorten, het “tropisch regenwoud” van de oceaan.

Op St Lucia waren Lizzy en Harm, die hier al 8 jaar rond varen, zo vriendelijk een route voor ons uit te stippelen  van mooie plekjes, die we op onze verkorte weg naar het zuiden niet mochten missen.

Daar hebben we veel plezier van. Tobago Cay’s een eilanden groepje van de Grenadines, waar “niets” is, onbewoond, geen strandtentjes, maar oh zo mooi. Vanaf de plek waar we liggen, kijken we uit op vier rotseilandjes met kleine stukjes wit strand en palmen, waar we met Tante Ma zo naar toe kunnen varen om te wandelen. We kwamen hier om 3 uur aan en zijn gelijk gaan snorkelen, want….. je kunt hier met turtles  zwemmen.  Zo groot als hier hebben we ze nog niet eerder gezien. Ze zwemmen met je mee, gaan gewoon hun eigen gang.

Bij de foto's: jonge waterschildpadjes, een "black belly" lam, de baai bij Bequia en het blauwe water bij Tobago Cays.