Deltaville

Mathilde en Wim
Tue 23 Aug 2011 15:15

York Town, Virginia, 19 augustus 2011-08-19

Ja, ja, eindelijk een nieuwe bestemming. Het zeil is binnen, zij het niet de kwaliteit is die we besteld hadden en het is nog knullig afgewerkt ook. Geen shape tape (een constructie om bij oprollen het zeil vlak te houden) en de 400 euro duurdere, extra kwaliteit strook UV protectie is te smal gemaakt en bedekt in opgerolde toestand het zeil niet helemaal. Het was ook nog een heel gedoe om het zeil van Richmond in Norfolk te krijgen. Wat een rampenscenario. Maar, we kunnen weer zeilen. Hebben we ook gedaan. Gisteren zijn we uit Norfolk vertrokken met een lekker windje. De Visarenden zijn terug en we ankeren nu op een doodstil plekje in de York River tegenover York Town. We hadden bij York Town een mooring op willen pikken, maar dat was te veel in open en onrustig water.

Alleen, nu kunnen we niet bij York Town komen. Een poging om er op de fiets heen te gaan is jammerlijk mislukt. Alleen een 4-baans autoweg over de brug met op de vluchtstrook allemaal glas en andere rotzooi. We zijn halverwege omgekeerd. Dan maar wat fietsen in de bosrijke omgeving met de altijd weer leuke eekhoorntjes.

Zodra we ergens liggen, is het zoeken of we ergens internet op kunnen pikken, en ja.

We kregen een mailtje van zeil/boeken vriendjes van “de Gabber”, die op de Pacific rondzwerven. Onze Millennium Trilogie van Stieg Larson is met Laura Dekker mee! Die boeken zijn al een stuk verder gekomen dan wij.

De volgende dag hebben we ons dan maar met de taxi naar Yorktown laten brengen, een historisch stadje. Hier werd de laatste en beslissende slag geleverd tegen de Britten en met de victorie werd de US onafhankelijk van Engeland.

Het is opvallend dat er zoveel gevlagd wordt. Bejaarden, die in een rolstoel rondgereden worden, hebben een vlaggetje tussen de knopen van hun hemd gestoken, op de begraafplaats zie je vlaggetjes ipv bloemen bij de graven en over balkons hangt de Amerikaanse vlag gedrapeerd.

Het is vreemd voor ons dat er bijna geen boten zijn die een vlag voeren!

In Yorktown vonden we een “stars and stripes” winkel. Truien, badpakken, je kunt het zo gek niet bedenken, alles in het teken van de Amerikaanse vlag. We hadden niet gedacht dat het zou lukken, maar, Laurie en Christiaan, de baby- “stars and stripes” komen er aan.

Deltaville, Virginia, 22 augustus 2011

Gisteren was het vroeg “anker op” om van de stroom mee te kunnen profiteren. Het was een prachtige zeil dag. Wind achter, vlinderend over het water. Dolfijnen, die zich met veel geweld achter over in het water laten vallen en Osprey’s die overvliegen met een vis in de klauwen. Men maakt zich grote zorgen over de visstand en waterkwaliteit in de Chesapeake Bay. Dagelijks worden er bootladingen Menhaden gevangen voor de vismeel en visolie industrie (de vismeel wordt weer aan o.a. zalm gevoerd in viskwekerijen). De Menhaden wordt de belangrijkste vis van de oceaan genoemd. Voor vogels als de visarend en pelikanen en roofvissen als goudmakreel vormt de Menhaden het hoofdbestanddeel van hun voeding. En omdat ze grote hoeveelheden algen eten, reinigen ze het water. De Republikeinen vinden dat eerst maar afgewacht moet worden wat de natuur aan kan (zij wilden ook verbieden dat er diersoorten aan de lijst “bedreigde diersoorten” toegevoegd zouden kunnen worden).

De Chesapaeke Bay is een erg groot water. Het grootste deel van de dag hebben we geen land gezien. De rivieren die er op uitkomen hebben vaak Indiaanse namen als Rappahannoc -en Piankatank River.

We hebben een mooi stil ankerplekje gevonden in de Jackson Creek tegenover een sympathieke haven. Voor een redelijk bedrag kunnen we van de fietsen, courtesy-car, zwembad etc. gebruik maken. In een boom verzamelen zich grote witte reigers voor de nacht. Vanmorgen werden we wakker van het piepen/ fluiten van de Osprey’s.

Het lijkt er op dat het genoegen maar van korte duur zal zijn. Hurricane Irene komt deze kant op en zal mogelijk zaterdag deze plek bereiken. Als morgenochtend de verwachtingen onveranderd zijn, gaan we op de vlucht naar Washington, 3 dagen varen, een stuk verder landinwaarts.

Bij de foto’s

Caribisch carnaval in Norfolk (de Gay Pride in Amsterdam is leuker)

De muurschildering van ons parkje aan de haven (het schilderij hebben we zien ontstaan)

Chesapeake Bay: light house met toiletje?

Beelden van het hurricane centrum en passage weather over Hurricane Irene (als het lukt om ze mee te zenden)