Tonga

Hvor sejler LOUSILL ?
Anne-Marie og Peter Skov
Thu 19 Jun 2008 06:18

Her på Tonga er der Rally support. Det er Richard der er har taget turen herud. Vi bliver vækket hver morgen over VHFén  med : "Goooooooood morning all Blue Water Yachts!!" Og derefter får vi en masse informationer og tilbud om aktiviteter, næsten som at være på chartertur med guide.
Richard fra BWR har arrangeret en velkomst fest for os alle, et cruise til andre øer, hvor der har været dingy race og tonga feast med tonga dans, videre til en anden ø, hvor der var arrangeret beach party med barbecue. Rigtig hyggelige arrangementer, hvor vi har været samlet alle bådene.
Vi er nu sejlet videre, i formiddags var vi ude på en længere tur i gummibåden. Vi var ude for at se nogle flotte grotter og på tilbagevejen fandt vi stort område med flotte koraller og fisk. Peter var så heldig at svømme tæt på en skildpadde. Her i eftermiddag kom vi til en lille ø længere mod nord og ankrede op. De er en lille ø med 200 beboer og senere gik vi ind land og mødte en del af befolkningen. Det var mest kvinder og børn, mændene var ude for at fiske. Vi mødte bl.a. Faaki, en mor til 5 piger, som talte meget fint engelsk. Hun viste os rundt i byen, viste os deres kirker. De har 5 kirker til 200 mennesker. I deres menighed var der 25, hvis de talte børnene med. Hun spurgte om vi havde lyst til at komme i deres kirke på søndag, også for at høre deres smukke sang, så ville de tilberede en tongan feast til os efter sermonien. Det blev vi enige om at det ville vi da gerne, Jakob fik det sidste ord. Det er nemlig hans fødselsdag på søndag. Senere var vi omkring deres fælleshus, her sad kvinderne på gulvet og lavede måtter af palmeblade. Måtterne bliver brugt til siddeunderlag ved fester, brudeudstyr, beklædningsstykker eller til at svøbe de døde ved begravelser.
Inden vi tog tilbage til båden, var vi forbi Faakis hus. Der løb grise rundt i forhaven, der var en so med 9 grise, børnene løb rundt og legede med grisene, vandtanken stod et stykke fra huset, der var ikke meget "fest" over deres hus.  For døren stod der en stol, om det var for at undgå at grisene løb ind eller for at undgå at børenen løb ud, skal være usagt. De havde dog et solpanel, som kunne give strøm til en halv time hver aften, hvor hun lavede lektier med børnene. Hun viste os nogen af sine måtter, og vi købte en vævæt måtte, så vi kunne være reglementeret påklædt på søndag. Billeder følger.

Tilbage i båden er aftensmaden ved at blive tilberedt, Jakob har meldt sig, der er omelet med mange lækre ting i. Her er lidt rusk i biminien og godt med træk i ankerkæden. Der er regn på vej og der blæser 10 til 12 sek.m. så vi får nok lidt larm fra ankerkæden i nat. Vi har fra vejrmeldingen hørt at vinden vil dreje 360 grader i løbet at natten, så vi krydser fingre for ankeret holder. Her er hyggeligt og rart.
Men vi klager ikke, landsbyen vi lige har besøgt har ikke rindende vand, ingen elektricitet, ingen toiletter, kun et skur omme bagved, én telefon til hele landsbyen og blødt mudder blandet med hundelorte og griselorte, er det eneste deres veje eller stier,  kan byde på.
I morgen sejler i tilbage til Neiafu for at cleare ud af Tonga og gøre klar til vores tur til Fiji, som på 600 sømil.