Baie D´Hakahetau, UA POU

Hvor sejler LOUSILL ?
Anne-Marie og Peter Skov
Fri 4 Apr 2008 01:47

I går sejlede vi af fra Nuku Hiva til Hakahetau på Ua Pou. De sidste dage på Nuku Hiva var der program hver dag.  Borgmesteren bød på frugt og frugtdrik til polynesisk dans om lørdagen. Dagen efter var der stegt gris. Grisen var stegt i en jordovn sammen med bananer og brødfrugter. Efter maden var der igen flot polynesisk dans. En hyggelig aften sammen med alle fra BWR, dvs. den sidste båd Cayocco kom ind lige efter maden, efter 26 dage på vej fra Galapagos.

Vi havde fået anbefalet bugten af Rose Corser i Taiohae. Rose er FTLF´s repræsentant i Fransk Polynesien. Straks vi kom i land blev vi kontaktet af  én af de lokale og blev inviteret til frokost hjemme hos ham næste dag. Etienne, som han hed, fortalte at der boede 200 mennesker i landsbyen og at det var meget sjældent at der kom lystbåde forbi. Sidst han havde haft besøg var i december måned. Vi blev hentet og kørt op til hans hus. Det var et hus, som han havde fået af den franske stat, da han kom til øen som skolelærer sidst i 60érne. Vi sad ude i haven under et halvtag med flot udsigt ud over bugten. Yvonne som konen hed, havde været tidlig oppe og forberedt en polynesisk frokost. Der var høns og blæksprutte i kokosmælk, brødfrugt, bananer, lime, store grapefrugter, mango og mange andre retter. Vi spiste det hele med fingrene alt imens høns, katte og hunde løb omkring benene.
I et hjørne lå fjerene fra hønen som vi netop spiste. Etienne fortalte om landsbyen, han er meget interesseret i deres kulturhistorie og er i gang med at etablere et museem i byen. Vi havde en meget hyggelig eftermiddag som afsluttede med at vi købte en masse frugter og grønsager.
Efter frokosten hævede vi ankeret og er nu på vej til Tuamotu øerne. Det er en sejltur på omkring 600 sømil. Der er fin vind. Vi sejler omkring 7,50 knob og har vinden ind for bagbord. Pelle V, den svenke båd, ligger ca. 8 mil foran os. Vi har kurs mod en athol der hedder Makemo. Vi skal afpasse vores ankomst med solen ind i ryggen, så vi kan navigere ind mellem coral revet i fuld sol.

I dag fejrer vi Lars´s fødselsdag.