11 Sept Baiona

Tom Gabrielsen
Fri 11 Sep 2009 13:31
Posisjon 42:07.732N 8:50.565W
34 euro takk, det er den dyreste havneavgiften hittil.

Vi slapp å betale for den første natten, uvisst av hvilken grunn. Jeg tror vel egentlig det hadde noe å gjøre med dårlig oversikt og svake engelskunnskaper.

Timeout kom inn 14 timer etter oss. Einar, soloseileren, hadde hatt en fin seilas bortsett fra den første natten. Skikkelig tøfft å krysse Biscaia mukk alene. Bukta er lunefull, og det kan bli røffe forhold.
Så kom jentebåten Cantare på onsdag, og Johanna tidlig på morgenen torsdag. Johanna hatt hatt litt ruskevær. Akkurat det lille lavtrykket vi ville unngå ved å gå fredag fikk gutta. Gutta er på seiltur, og diesel brukes først og fremst til lading. De brukte derfor noe lenger tid enn oss andre i vindstilla før det blåste opp.

Lærdommen blir vel at man peiser på med det man har for å bli ferdig med Biscaia mens det er bra forhold.

Første dagen i Baiona gikk med til å finne flybilletter hjem for mannskapet. Det er mye billige billetter rundt omkring på nettet, men det er liksom sjelden de gjelder for den strekningen man ønsker. Etter noen timers surfing fant vi endelig noe som passet både tidsmessig og prismessig. Gutta skulle fly hjem fra Asturias øst for La Coruna via London til Torp. Snagget var bare at det er 40mil til Asturias, og det går ingen buss eller tog dit. Vi måtte i harde forhandlinger med en av de lokale taxi sjaførene, og tilslutt fikk vi prutet ned prisen til det ble spiselig. Alt i alt ble prisen helt hjem ikke så halvgæern.

Hittil på turen har vi blitt kjent med 6-7 båter som er på langtur. Det blir gjerne til at man går omtrent samtidig fra de forskjellige stedene, og havner gjerne på de samme destinasjonene. Så også når det gjaldt Biscaia overfarten. Man rusler rundt i byen og på bryggene og venter. Når de så ankommer blir det gjerne velkomstparty. Når en båt kommer i 1000 tiden, en annen i 1700 tiden, og den siste i 0500 tiden, blir man både døgnvill og ganske sliten av de hyppige selskapelighetene.

Her i Baiona venter vi nå bare på den svenske båten Inga, som gikk dagen etter oss. Vi har vært litt bekymret og har etterlyst de i havnene i nord (La Coruna, Corme etc) Lasse og Mona har en fin langturbåt på ca. 40 fot med masse utstyr, så det skal nok en del til før noe går galt, men etter 6 døgn begynner man å lure. Vi viste det skulle komme et lavtrykk rundt Cap Finisterre, og et annet noe lenger vest midt i Biscaia. Det var derfor vi vurderte å ta litt grov sjø i starten for å slippe disse lavtrykkene. Vi har forsøkt å maile, kalle de opp på SSB og SMS meldinger men vi har ikke hørt en lyd. Først fredag morgen 0500 ringte Lasse til Einar og fortalte at de akkurat hadde ankommet La Coruna. De hadde godt tom for diesel, og etterhvert havnet opp i et skikkelig uvær. De sover nå, så detaljene får vi først senere i dag.

Planen er å gå ut til Islas De Cie i kveld. I øyeblikket er øyene dekket av tykk havtåke, så vi tar en vurdering om vi kanskje venter til i morgen. Her i Baiona er det dyrt å ligge, så et par dager til ankers er ikke å forakte slik at budsjettet kan balanseres igjen.

Baiona er et trivelig sted. Her er det en borg som skal besøkes i dag, likeså replikaen av Pinta, et av Columbus sine skip.

Dagene går med til å sove lenge, fikse litt på båten og tunge sosiale arrangementer. I går feks. ble den ene vinsjen på hyttetaket demontert og smurt opp. Den hadde begynt å pipe noe helt forferdelig, ikke rart siden jeg aldri har overhalt de små vinsjene når jeg tenker meg om.. Sus pusset litt syrefast og ellers ble det mange bad i det fine været, 31,5 grader i cockpit. Dagen ble avsluttet med en tur på tapas restaurant. Vi kom litt sent avgårde etter champis party i Escape hvor vi ble innlemmet i metoden med å slå av toppen av flasken med kniv. Det burde ha vært sabel selvsagt, men det får være grenser for hva man skal dra med seg av utstyr. Johanna er jo satt opp med egen bartender, og etter et par presentasjoner med kniven ble det andres tur å prøve. Det var så morsomt gitt at tiden forsvant for oss. Først i 0030 tiden fant vi en restaurant som ikke var stengt, dvs. den var i ferd med å stenge men betjeningen sa vi kunne få litt enkel mat. Litt ost og brød. Vi satte sammen et langbord, bestilte øl og vin og så kom det "enkle" måltidet på bordet. Først et lite fat med noen oster og litt brød. Vi trodde det var alt vi skulle få, men så plutselig begynte smårettene å komme. De bar ut den ene retten etter den andre, og det var bare helt fantastisk mat. Alt fra fylt tortillas, blekksprut, osteboller, forskjellige marinerte grønnsaker og jeg vet ikke hva....

Vi får en del hilsninger fra folk som leser bloggen. Det er kjempehyggelig, men vi rekker dessverre ikke å svare alle. Dessuten er det et-eller-annet feil her fordi jeg får ikke sendt mail til c2i.net adresser.

I helgen er det treff i Bavariaklubben. Vi har vært med de siste årene, og det har vært supre arrangementer. I år som i fjor er det i indre havn i Horten. Været er meldt supert, og vi ønsker dere et fint treff.

Det er fremdeles fryktelig ustabilt nett her, så bildene får vente.