28 Okt. Puerta Do Mogan. GC

Thu 29 Oct 2009 19:03
Posisjon 27:48.571N 16:45.430W
Puerto Du Mogan, båten på land

Vi ruslet en tur i land for å ta Mogan nærmere i øyensyn. Det er alltid morsomt å sjekke ut de lokale forholdene på de eksotiske stedene vi besøker. Først en liten tur i butikken, SPAR (som faktisk er Spansk) Her kjøpte vi eksotisk MARIE kjeks, O'Boy, TORO Tomat suppe og dagens VG.....

Alle snakket Norsk selvsagt.

Vi har lurt på hvor resten av nordmennene er om dagen, siden halvparten tydeligvis er på seiltur. Svaret er: Puerto De Mogan.

Vel, vel. Det er rent og pent her, og marinaen er faktisk veldig fin. Koselig bebyggelse omkranser havna med små hvite hus overspredd med blomster. Restaurantene langs brygga serverer tradisjonell mat, som feks. kjøttboller, kjøttkaker og pinnekjøtt....neida, vi så ikke pinnekjøtt på vår meny, som var på norsk. Reisehåndboka karakteriserer stedet som et av de mest vellykkede, og det er vi enige i selv om det er litt rart å sitte på en uterestaurant med 12 bord og ALLE snakker norsk. Sikkert helt naturlig, bare litt uvant for oss som ikke frekventerer området så ofte.

Før vi spiste middag, en helt ordinær paela til overpris, stakk skippern en tur bort til fiskekooperativet for å sjekke muligheten for å få løftet båten på land. Jeg snakket litt med en svenske som lå på land. Han fortalte at det var billig, men at prisen var avhengig av humøret til havnesjefen. Jeg tok en tur bort til kontoret hans, og spurte om han kunne ta opp båten vår dagen etter, og sette den på sjøen igjen om kvelden. No Problemas, skal du ha høytrykkspyling ? Si, svarte jeg, og han ba oss møte opp kl. 1100 dagen etter. Han skulle ha 150euro....i Porto Santo var listeprisen 500, men Odin fikk prutet ned til 320. Sjefen var i godt humør den dagen.

Vi møtte frem, og båten ble løftet på land med en traverskran som kunne ta 60 tonn. Støttene var vel ikke akkurat Blommenholm-standard men det gikk bra. Programmet var tett. Høytrykkspyling av skroget. Av med propell, syrevask, polering og vask med aceton. Nye anoder. Skifte gearolje. Skrape litt rust på kjølen. Ny sika på deler av overgang mellom kjøl/skrog og til slutt et strøk VC17. Vi var oppe 1300, og kl. 1700 var vi ferdige. Jeg spiste en bab som Tassen kjøpte til meg mens jeg etterfylte gearolje. Kl. 1800 lå vi igjen til ankers utenfor havna.

Vi hadde hørt skrekkhistorier om mye kakkerlakker i Mogan derfor lå vi til ankers, men vi så faktisk ikke en eneste en inne i byen !!

Når vi ble løftet på land stod det ca. 50 mennesker å så på og tok bilder. De fleste var nordmenn, så det var morsomt å høre alle kommentarene.

Ja, det var varmt å jobbe så hardt i varmen, men vi tar det med fatning.....