4 Aug 09. Kielkanalen til Cuxhaven

Posisjon 53:54.536N 08:42.298E

Avreise Marstal mandag morgen

Først litt formaliteter.

Mailasail kan ikke ta i mot så mange bilder av gangen, så det er alltid lurt å sjekke www.seiltur.no/escape for flere bilder.
Internett er ikke så tilgjengelig som jeg skulle tro, og jeg gidder ikke bruke all vår air-time på Iridium'en til dette her, så bloggene kommer når de kommer.

Blog innslag:

Turen gikk til Holtenau rett utenfor Kiel. Her starter, eller ender om du vil, Kielkanalen. Turen var grei, men for lite seilvind så vi kjørte genoe + jern-genua. Ankomst 1300. Vi kallte opp kontrollen i den gamle slusen på kanal 12, og spurte om vi kunne betale med kort, men fik et klart NEIN på det spørsmålet. Vi legger til ved vente-bryggene og Sus løper opp i byen for å finne en minibank. Vi har forsøkt å finne en minibank med euro helt siden vi var i Skagen. Av en-eller-annen-grunn har vi aldri klart å finne en åpen bank. Sikkert fordi det har vært helg, eller at vi har ankommet steder etter åpningstid eller øyer uten bank !

Etter en svett løpetur med seilklær og ullsuper blir Escape bestykket med fersk euro. Lyssignalene skifter fra rødt til hvitt, og vi entrer slusen. Spennende fordi det er første gang vi gjør noe slikt. Det er ikke rare høydeforskjellen, ca. 20cm, men det var gøy allikevel. Vel igjennom går turen videre mot Rendsburg. Vi var heldige med været, og koste oss hele veien. Litt sur vind rett i mot var det, men når solen var fremme stekte det.

Ankomst Rendsburg 1850 i strålende sol. Masse plasser. Her var det le, så det var av med alle overtrekksklær. Nesten litt for varmt egentlig. En kjapp dusj, og rett opp i byen. Vi fant etterhvert et koselig lite torg hvor vi spiste middag. Stekt tunfisk i peppersaus til skippern, mens mannskapet ville ha calzone. På vei tilbake filosoferte vi litt rundt dette med å bevare miljøet. Rendsburg har ikke klart det. En to-spors jerbanelinje skiller byen fra kanalsonen. De har prøvd å rette på det, ved hjelp av eu-midler, ved å anlegge en slags promenade. Den var alt for stor, gold og preget av glass og sten i en uskjønn forening. Oppe i byen har også politikerne sviktet. Tenk dere et torg omgitt av vakre 1700-talls bindingsverkshus på tre sider, og den fjerde var en enorm glassvegg som markerte fasaden til et kjøpesenter dandert med kjempesvære grelle plakater av typen "SALG"

Internett kostet latterlig mye i minuttet, jeg tror det var snakk om 10 euro for 20 min, så det gadd vi ikke. Tidlig til sengs.

Tirsdag var det supert vær, og vi reiste avgårde i 10-tiden. Det var av med alle klær og på med solkrem. Thomas styrte og vi andre solte oss.
Ikke alt for mye trafikk, men noen storebåter møtte vi, bla. en superyacht på 170 fot.

Vel fremme i Brunsbuttel kunne skippern se i kikkerten at slusen begynte å bli full med seilbåter. Vi gasset på, og kom inn akkurat i siste liten. Det er slik at man ikke akkurat kan stille klokka etter slusetidene, og man kan risikere en time eller to i kø hvis man er uheldig. Det var her skippern gjorde en aldri så liten bommert. I Reeds almanakken står det at det er good shelter i The Old Harbour med tilgang fra utsiden av slusen, altså fra Elben. Når vi kom ut og sjekket dybdene synes vi ikke det så særlig fristende å snike seg inn, selv om vi så noen seilbåter der inne, dog med bare en saling. Vel, det ble ikke slusemuseum i Brunsbuttel på skippern denne gang.

Vi fosset videre ned til Cuxhaven i medstrøm på nedgående tidevann. 11 knop over grunn med 5,5 gjennom vannet lar seg høre. Jeg siktet midt på innløpet til havnen, men burde ha siktet helt nord. Motoren måtte kjøres på full fart for at vi ikke skulle drive forbi inngangen. Vel inne var det helt rolig, og vi fant etterhvert en fin plass. Midt i ankerdrammen dukket havnesjefen opp og sa at vi var for store til den aktuelle plassen, og ba oss om å legge oss intil en annen båt på longsideplassene. Vi gjorde selvsagt det, man tuller ikke med tyske havnesjefer. Nyheten om at han som vi la oss utenpå skulle avgårde i 0200 tiden var vel ikke akkurat noen høydare.

La det være sagt med en gang, Cuxhaven er et høl, men noen ganger et nødvendig høl. Havnen er trygg osv. osv. men totalt uten sjarm. Man ligger i et havnebasseng omgitt av en betongvegg på den ene siden og høye voller på de tre andre sidene. Vi tenkte vi skulle rusle til byen en tur, og når vi spurte om veien fikk vi spørsmål om vi hadde bil !!

Rett over havnen på den ene siden er det en slags camping plass. Her står det mange campingbiler. De ferierende bedriver deler av tiden til å spasere på den nevnte muren og se ned på oss i båtene som om vi var zoo-dyr. Denne campingplassen forstår jeg ikke noe av. Den er usannsynlig lite pen. Det er ett-eller-annet med tyskere og campingplasser. Vi så det langs Kielkanalen også. De parkerer gjerne bobilene sine på parkeringsplassen til nedlagte fabrikker etc. og det ser ut som om de koser seg. Jeg mener, om jeg hadde foreslått at vi skulle leie en bobil og parkere den på gratisparkeringen til IKEA et par uker så hadde det neppe falt i god jord hos resten av familien.

Ellers er skippern litt stressa. Alle snakker om høy og lavvann, og når man bør gå, og når man ikke bør gå. I tillegg er det forskjellige meninger om når man bør dra ut i fra hvor man skal osv. REEDS almanakken og kartplotteren er ikke enige om tidevannet, så foreløpig stoler jeg mest på REEDS. Onsdag drar vi til Helgoland på høyvann, enten 0500 eller 1400. Jeg tror det blir det siste......

Seilingsdata:

TIL HOLTENAU
LOGG: 22900 LOGG TRIP: 32,8
GPS TRIP: 32,44
UTSEILT: 471
MOTORTIMER: 78,9
SJØ: 0,5-1M
VÆR: Vekslende overskyet uten nedbør. Ikke veldig varmt...
SEILFØRING: Motor og genua

TIL RENDSBURG
LOGG: 22920
GPS TRIP: 16,2
UTSEILT: 487,2
MOTORTIMER: 83,3
SJØ: 0M
VÆR: Vekslende overskyet uten nedbør. Varmt når solen var fremme. Kvelden var perfekt.
SEILFØRING: Motor

TIL CUXHAVEN
LOGG: 22966 LOG TRIP: 46,1
GPS TRIP: 47
UTSEILT: 534
MOTORTIMER: 91,2
SJØ: 0M
VÆR: Sol mesteparten av tiden. Varmt. Etterhvert litt kjølig når solen forsvant bak en sky. Perfekt kveld.