15:52.20N 61:35.10W Iles des Saintes

Lisanne
Eric Alfredson
Wed 26 Mar 2014 21:50

Onsdag den 26 mars 2014. Iles de Saintes, Guadeloupe.

Fort de France var en storstad med karibiska mått. Inte speciellt charmig men allt fanns där. Lite shopping (bl.a. ny bikini till Jessika), och proviantering hanns med. På kvällen åt vi middag på en trevlig restaurang i hamnen underhållna av ett jazzkapell. Kul.

Vi seglade vidare norrut efter Martiniques kust och ankrade utanför staden St Pierre. Den hade varit huvudstad på Martinique innan år 1902. En välmående stad med vackra hus och gator.  Då inträffade ett vulkanutbrott och ett glödande gasmoln förstörde hela staden. 29000 människor dödades. Endast två överlevde, varav den ene var en fånge som satt i en cell under jord. Vi besökte stadens museum och den en gång så fina teatern. Staden har nu endast 4500 invånare och är inte speciellt charmig, tyckte vi.

På söndag var det dags för Urban och Marie att packa ihop för hemresan. Deras semester var slut och jobbet väntade. Vi åt en gemensam lunch och sedan gav de sig iväg till flygplatsen. Det var lite strul med flyget hem hörde vi senare men de kom hem till slut. Tack för trevliga dagar tillsammans.

På måndag morgon seglade Lisanne med Petter, Jessika och Eric ombord över till nästa ö, Dominica. En helt annorlunda ö. Bara 70000 invånare och väldigt lite bebyggelse. Men en stolt nation med brittiskt förflutet. Efter inklarering käkade vi middag ombord och tog sen en tur in till stan som var helt stendöd en måndagskväll. Vi hittade en hotellbar för ett par sängfösare och sen blev det kojerna ombord.

Nästa dag var det härligt väder med idealvindar för att gå norrut så vi lämnade Dominica och seglade vidare norröver till några små öar som tillhör Guadeloupe. Iles de Saintes.

Vi ankrade i en fin palmklädd vik strax utanför stan. Jessika lagade kanonmiddag följt av kaffe och en (eller flera ?) smakprover av den lagrade rommen.

Idag på morgonen gick vi in till stan Bourg des Saintes strax intill. Inklarering såklart och sen en tur upp till det obligatoriska lokala fortet. Detta heter Fort Napoleon. Där kunde vi studera hur den engelska flottan strax utanför ön besegrade den franska år 1762.

Bourg des Saintes är en jättecharmig stad med fina butiker och bra restauranger. Flera cruisebåtar ligger på redden utanför. I kväll skall vi testa restaurangutbudet lite närmare.

The Chef´s Team                                                                               Action !!

St Pierre.                                                                                             Petter and Jessika relaxing