13:07.50N 61:11.90W Young Island, St Vincent

Lisanne
Eric Alfredson
Sat 28 Dec 2013 20:40

St Vincent lördagen den 28 december 2013.

Julaftonen 2013 kommer familjen Alfredson aldrig att glömma ! Regnandet som började redan på morgonen avtog aldrig, utan ökade och ökade under dagen. Jag (Eric) Lisa o Fredrik åkte iland för att boka bord inför kvällens julmiddag. När vi skulle åka tillbaks ut till båten regnade det så kraftigt att vi beslöt avvakta ett tag. Vi hamnade hos våra norska vänner Henrik och Dorthe ett tag i deras katta. Sen gjorde vi ett nytt försök men hamnade då i hotellbaren i stället där vi drack juldrinkar med en trevlig engelsk familj. Ann började undra vart hennes besättning tagit vägen ! Till sist beslöt vi att göra ett försök med dingen och hann precis ta oss ut till båten som dränkta katter innan dingen var helt vattenfylld. Regnet fortsatte öka i intensitet och nu började det blåsa kraftigt också. Tur att vi låg bra förtöjda ! Juldrinkarna med de andra svenska båtarna var det inte att tänka på. Vi kom inte heller iland till julmiddagen utan det fick bli julmys med tacos ombord i stället! Underlig julafton.

På juldagen hade regnet avtagit. När vi klarerade ut från marinan berättade tullkillen (som hade fått övernatta i tullkontoret) att detta var en av de värsta katastroferna i historien. Aldrig förr hade det kommit så mycket regn på en gång. Hus hade spolats ner i havet med sovande människor i, vägar var bortspolade, el-och vattenförsörjningen utslagen. Antalet dödsfall var oklart, preliminärt 15 döda bara på St Lucia.

Vi gick ett par timmar söderut och ankrade i Soufriere-viken. På kvällen åt vi juldagsmiddag på The Hummingbird tillsammans med Janne, Anna och Vilhelm på Forgus 31an Aliena ll från Saltjö-Boo. Restaurangen hade ingen el så maten hade lagats på gasspis i stearinljussken. Spännande ! Vi hade en fantastiskt god och  jättetrevlig middag med stearinljus på bordet (då och då assisterat av pannlampor).

På annandagen gjorde vi en tur runt Pitons, (de sockertoppsformade vulkaniska bergen som är St Lucias nationalmonument). Vi badade lerbad i de bubblande svavelkällorna, spanade in vattenfallet och kollade vackra blommor i den botaniska trädgården.Stundtals kände vi oss som riktiga Cruisebåt-turister. Vi kom i bråk med Baby-Shark som vi tyckte blåste oss på kostnaden för turen och avgick med segern, han fick inga pengar!

Vi kastade loss och stack iväg söderut mot St Vincent. Överseglingen, som bara varade 5 timmar,  blev lite gungig så besättningen vilade sig i form under resan. Vi angjorde Cumberland Bay i mörkret och fick hjälp av en boat-boy att få en akterlina iland så vi låg gott förtöjda. På morgonen såg vi förödelsen där. Lerskred så vattnet var alldeles brunt och stora träd låg och flöt i vattnet. På radion varnade dom för flytande kor och t.o.m människokroppar. Usch vad vi tyckte synd om dom, dom har det fattigt och eländigt nog ändå.

Vi fortsatte söderut på annadagenoch  la till vid Young Island på södra St Vincent strax intill Blue Lagoon.Trevligt ställe. Kanonmiddag  på Beachcomber Hotel.  Här inväntar vi nu Jenny Åkervall som komer med flyg för att hänga med ut till Grenadinerna och sen ner till Grenada. I morgon seglar vi ut till Bequia för nyårsfirande.

Birthday morning                                                                                                                                    Esmeralda crew, Lasse, Mona o Alf

Santa                                                                                                                                                   Soufriere Bay

Mud bath                                                                                                                                                  The Pitons

Botanical Garden                                                                                                                                    Alexander