41:23.10N 09:08.90E Bonifacio

Eric Alfredson
Fri 21 Jun 2013 12:37

41:23.10N 09:08.90E Bonifacio

När ungdomarna åkt hem la vi oss i en fin vik strax utanför Olbia där vi badade o slappade. Lite småpyssel med båten blev också gjort. På lördag gick vi tillbaks in till Olbia för nästa tur till Alghero flygplats för att lämna av Fredrik och hämta upp Gunilla o Lasse. Tiden mellan flygen tillbringades på en av Algherobuktens fina stränder och med middag i stan.

På söndag anlände Per o Louise med taxi från Korsikafärjan och den nya besättningen var komplett. Vi stack ut och la oss i badviken för att de nyanlända skulle få en chans till lite sol o bad.

Nästa dag fick vi fin undanvind upp till Porto Cervo, miljonärernas tummelplats.Vi ankrade upp i den fina viken utanför Costa Smeralda Yacht Club. Fantastiskt vackert men det kändes trots allt lite konstgjort och plastigt med Harrods o Rolexbutiker på kajen. Vi fick offerter av Bugatti- och Maseratiförsäljarna som inte verkade ha så många kunder denna dag. Vi åt en minnesvärd middag på en kanonfin ( men väldigt dyr !) restaurang som låg precis nere vid vattnet. Enligt hovmästaren var vi de första gästerna nånsin som anlänt med dinge till krogen !!

På morgonen fick se ett gäng galna tyskar i grannbåten som inte fick upp sitt ankare utan körde hit o dit för motor. Dom gick på grund 3 gånger innan ankaret släppte och dom försvann med det hängande under båten. Vi satte segel och gick norrut till Porto Palma en fin vik på Isola Caprera, en av öarna i den vackra  Maddalena-arkipelagen, där vi la oss för ankar. Sol, bad o promenad iland på den vackra ön. Det blåste upp framåt kvällen så middagen fick intagas nere i salongen. Kockarna hade som vanligt presterat en förstklassig måltid som avnjöts tillsammans med gott Cannonau-vin från Sardinien. Ett gäng tyskar (igen) i grannbåten festade till ordentligt och underhöll oss med glada tyska allsånger till långt fram på småtimmarna.

Nästa dag gick vi över till Citta Maddalena, staden på huvudön La Maddalena. En fin och trevlig gammal stad som kändes väldigt genuin trots mycket turister. Färjorna till Sardinien och de andra öarna i arkipelagen gick i skytteltrafik härifrån. Vi fick en fin plats i den lilla gästhamnen mitt i stan. På eftermiddan gick vi till några klippor för ett dopp i det klara vattnet. På kvällen pizza o glass till Lasses förtjusning.

Vi styrde nästa dag norrut mot Korsika. Vinden hade nu vridit över mot väst så vi fick en brant bog norröver, men underbar segling i sol o frisk bris. Vi gick i lä av Ile Lavazzi och ankrade upp för bad och lunchstopp. Första ankringsförsöket höll på att sluta med att ankaret fastnade i ett stenröse på botten. Men vi kom loss och fick ner ankaret i sanden, så lunchen kunde avnjutas i lugn och ro. Till ön vallfärdade folk med turistbåtar hela tiden. Lasses teori var att det var för att Napoleon haft ett tältläger där, vi andra tror att det var för sol o bad.

Vi fortsatte den härliga seglingen norrut och se, där på klippan hängde gamla Bonifacio ! Och plötsligt öppnade sig ett hål i det höga berget och där inne låg staden Bonifacio, en spektakulär angöring. Det var ganska fullt i hamnen och vi blev anvisade en långsidesplats intill en arbetspråm, så nu ligger vi här, granne med en Kobelco grävmaskin.

Idag är det midsommarafton, det blir inte sill o nubbe i år men säkert nåt annat gott. Glad Midsommar !!

Badviken                                                                                    Eric testar paddelbräda

Fredde åker hem i sin nya hatt .                                                  Alghero by night

Nya besättningen hälsas välkomna

På väg mot Porto Cervo                                                                Porto Cervo

Lyxkrogen                                                                                   Lasse kollar in Bugattin

La Maddalena                                                                            Bonifacio från havet