41:20.00N 02:10.00E Barcelona

Eric Alfredson
Wed 6 Jun 2012 07:16
49:20.00N 02:10.00E Barcelona

Seglingssäsongen 2012 är igång. Efter att ha övervintrat i Palma de Mallorca så togs båten på land, putsades och bottenmålades i mitten av April. Därefter gick premiärturen 25 April ut till Islas Cabrera en ögrupp som ligger c:a 30 NM utanför Palma. Det var bara Ann o Eric ombord denna gång. Ann tyckte kryssen dit ut var lite kylig men hon tinade snart upp när hon såg den vackra ön. Det blev till och med morgondopp, årets första. Cabrera är ett naturreservat och man måste ha tillstånd för att gå ut dit. Efter besök uppe i den gamla borgen tog vi en tur med dingen till "Blue Cave" en stor grotta i berget. Vi stannade två nätter och seglade sedan tillbaks till Palma igen.

Den 27 maj åkte Eric tillsammans med Tomas Sandsjö ner till Palma och en otåligt väntande Lisanne. Efter proviantering kastade vi loss och gick över Palma-viken till Puerto Portals för att inspektera familjen Johnsons nya lägenhet. Fint ställe med ett par fina stränder, en massa krogar, tennisbanor, båtuthyrning och allt man kan tänka sig för en kanonsemester. Grattis ! Middag intogs på Beach Alm, ett österrikisk after-ski ställe mitt på beachen. Därefter besök på Harrys Bar.......

Nästa dag seglade vi runt till Santa Ponsa för att invänta resten av besättningen, Lasse Alervall och Anders Persson som anlände framåt nattkröken. Då var redan stämningen hög på "The Jaggy Thistle Pub" och den blev inte sämre efter att de nya besättningsmedlemmarna anlänt. Kojerna intogs först framåt småtimmarna.

Efter morgondopp och frukost sattes kurs mot Barcelona. Bra vind till att börja med och lite race mot en svensk X-65 Performance. Om vi skall vara ärliga så tog dom in lite på oss innan vinden la av helt. Badstopp till havs.  Sen blev det Yanne som fick göra jobbet hela natten. En utsökt middag tillagades och sen blev det 2,5 timmars nattpass fram till 9-tiden på morgonen då vi kastade ankar utanför Sitges marina. Morgondopp och frukost och sen gick vi in i marinan och fick en bra plats.

Sitges var en trevlig bekantskap. Det är en gammal charmig stad dit folk från Barcelona åker på helgerna. Nudister och homosexuella trivs också där. Vi hamnade på en strand där många vackra gossar låg och solade snorren. Middag åts i marinan och efter en snabb koll på Pacha disco, där vi kände oss något överåriga, så kröp vi till kojs.

Lördag morgon. Äntligen vind ! Vi spirade ut genuan och satte av mot Barcelona i 7 knop. Härlig segling !! Inseglingen till Barcelona var mäktig. Castel Montjuice, W-hotellet, kryssningsbåtarna, ja det var kul att se allt från sjösidan. Vi gick in i den inre hamnen och fick en kanonplats på Real Club Nautico mitt i stan.

Ja Barcelona är härligt. Vi turistade lite. Bl.a inspekterade vi Ramblan och bygget av Sagrada Familia. Middag intogs i "Gamla Stan". Stämningen var på topp och vinkyparen hade det lite svettigt ett tag ! På söndag tog vi det lite lugnare och på måndag morgon var det dags för avgående besättningen att packa ihop grejerna och ta sig till flygplatsen för avfärd till kalla Sverige. På planet ner var Ann o Fredrik och ett par timmar senare anlände Lisa så nu är familjen Alfredson komplett ombord.

Nu sätter vi kurs norrut för att segla längs Costa Brava - den vilda kusten.

Ann intar Isla Cabrera

Båttur i Blue Cave

Fin lagun, här ligger man bra.

Nya besättningen, Anders, Lasse o Tomas firar avsegling från Mallorca.

"Bögstranden i Sitges" här står man o solar behaget.

Insegling till Barcelona- häftigt !

Anders kollar Gaudi-huset

Nyanlända besättningen försöker få upp brännan.