37:57.50N 00:41.10W Torrevieja

Eric Alfredson
Tue 27 Sep 2011 19:28

37:57.50N 00:41.10W Torrevieja

Almeria visade sig vara en riktigt fin stad. Runt omkring ligger enorma grönsaksodlingar täckta av vit duk, det ser nästan ut som vinter. Högt över stan ligger den gamla moriska borgen Alcazaba, en av de större i Spanien. Vi gjorde en lång och varm vandring upp dit mitt i den stekande solen. Men den visade sig vara värd ansträngningen. Vi kastade sedan loss och rundade Cabo de Gata, Spaniens sydöstra udde. Vi lämnade nu Costa del Sol och seglade för undanvind norrut längs Costa Blancas kust.  Där finns en hel del vikar som man kan ankra i, något som var svårt längs Costa del Sol. Vi hittade en fin vik vid Rodalquilar där vi möttes av flera stora stim av flygfisk när vi gick in i viken. Vi kastade ankar och kunde njuta av ett härligt kvällsdopp. Tjejerna bjöd på en god middag med pasta och gott kött i grönpepparsås. Efter en natt med viss dyning som rullade in i viken tog vi ett morgondopp och kastade loss för att gå norrut. Men nu vände vinden och vi fick en NO vind i stället. Då blev det till att kryssa. Ve och fasa båten började luta rejält. Efter en lång dags segling, vi gjorde faktiskt 65 NM trots vinden, letade vi oss i mörkret in bland fisknät och bojar till en fin ankarvik nära Mazarron. Nu började maten ta slut och vi fick skrapa ihop resterna i kylen. Men trots det skapade tjejerna en härlig måltid med Pestopasta och Serranoskinka och som väl var var vinet inte slut så vi överlevde även denna kväll. Nästa morgon gick vi ganska tidigt för att försöka ta oss till Torrevieja. Men först måste vi ta oss runt Cabo de Palos. Den NO vinden skrattade oss rakt i ansiktet. Sjön växte sig grov runt udden och vi hade det riktigt kämpigt ett tag. Båda tjejerna mådde tjyvtjockt men Pestopastan blev trots det kvar. När vi äntligen kom runt udden, delvis med Yannes hjälp, så kunde vi äntligen sträcka ut norrut. Vinden vred med oss och vi fick en fin segling som avbröts tillfälligt av en stor fiskodling som vi höll på att segla in i. Men efter gott besättningsarbete seglade vi vid 5-tiden in i Torreviejas hamn där vi lade till vid Real Club Nautico. En fantastiskt fin marina mitt i stan. Så blev det avskedsmiddag med Lena o Tomas som tyvärr skulle åka hem nästa dag. Nästa morgon tog vi farväl med härlig frukost på Cluben och sen kom taxin och hämtade 50% av besättningen så nu börjar det bli lite glest ombord. Den kvarvarande delen av besättningen ägnade sedan dagen åt tvätt,strykning, proviantering, hårklippning men ett litet besök på playan hanns också med.

Avsegling Gibraltar - semla eller ?

...och kommer till Puerto Banus

där f.d. besättningsman med vacker fru kommer på besök.

Herrarna har hittat "sina" bilar. Tomas är värst med en RR

Bubbel i kvällssolen

Båten får klara sig själv.

Alcazaba, moriska borgen i Almeria.

Fina gator i gamla stan.

Kappsegling men skepparna står på land.

Fotbad under gång....

....följt av kvällsdoppet.

Kuttersmyckena tycker båten lutar.

Sista frukosten med gänget.