Webdiary 05/21

Mon 9 Aug 2021 15:33

Griekenland, Levkas, Sivota, maandag 09-08-1921

Ondertussen zijn we al weer een week onderweg met Hans, Hanneke en Lars en Eva.

Dinsdag 3/8 zijn Jasper en Amar vertrokken, terug naar het regenachtige NL.

Rond het middag uur kwamen Hanneke en Hans en kids uit het hotel met een enorme berg bagage.

Dat moest eerst allemaal gestouwd en ingedeeld worden. Om 13:00 kon ik de schone was ophalen en de bedden klaar maken voor de nacht.

Toen de meeste bagage opgeborgen was, zijn de badspullen tevoorschijn gehaald, en zijn de gasten vertrokken richting strand. Daar was het goed toeven, want om 19:00 kreeg ik een appje dat de kinderen nog heerlijk in het water lagen….

Ook die avond werd het laat met het eten.

Woensdag 4/8. Na een warme nacht en een laat ontbijt hebben we eerst boodschappen gedaan. We zijn pas om 13:30 vertrokken. De bestemming voor  vandaag is Vonitsa in de Amvravikos golf, een binnenzee ten oosten van Preveza.
Meestal komt er na tweeën wel wind, en toen die kwam, meteen zeil gezet.
De wind werd sterker tot N4, en met meer dan 7 knopen was het een snelle overtocht.

Er moest eerst gezwommen worden, en hebben het anker laten vallen in een kleine baai ten oosten van Vonitsa.
Om 17:00 weer anker op en de laatste mijlen naar Vonitsa gevaren. Van een afstand zag ik dat er al een dozijn boten voor anker lagen, en dat betekend dat de kade vol is. Toch even gekeken. Alles lag vol, behalve het eind van de strekdam. Aan de westzijde lag een grote boot die uitstak, dus kon ik niet langszij, zoals ik vroeger wel deed.

Maar ik kon wel het anker laten vallen en toen met de SB achterzijde langszij gaan. Hans deed het anker en vroeg naar de diepte (dacht ik). Ik zei: 4 meter.

Hij laat het anker vallen en ik motor achteruit en leg de boot vast. Toen naar de boeg om de ketting aan te trekken. Het anker lag voor de boeg !!!! Hans had 4 meter ketting uitgerold en het anker raakte net de bodem. . .
Opnieuw losgemaakt en het anker laten vallen, en toen klopte alles wel.
Lagen we toch mooi aan de kade en konden zo aan wal stappen.

Een welverdiend biertje gedronken, want het was weer bloedheet.

Later kwam er een zeeschildpad langs de boot zwemmen, en was de dag een groot succes.

Donderdag 5/8. Een relaxdag en zwemdag in Vonitsa.
Vonitsa heeft een strandje, ideaal voor Lars en Eva.
Met de warmte hadden de gasten slecht geslapen, en ze besloten die avond in een hotel met airconditioning te gaan slapen.

Vrijdag 6/8.  Het plan was om vandaag de golf uit te gaan en naar Meganisi te varen: een lange vaardag. De bemanning was om 09:30 weer aan boord, en om 10:00 uur zijn we vertrokken.

Om 11:30 passeerden we Preveza, en om 12:00 kwamen we uit de vaargeul en konden richting Levkas varen.
Met een West windje Bf4 was het bezeild, sterk genoeg om op de genua te zeilen en de motor uit te zetten. We gingen zelfs te snel, en hebben gereefd om de snelheid te minderen.

Eva heeft dolfijnen gezien.

Om 13:00 waren we bij de Levkas brug. . . . . maar die draaide niet ! ! !
Dus moesten we een uur wachten, en zijn geankerd. Om 14:00 draaide de brug wel.
Ik weet niet hoe het mogelijk is om informatie te ontvangen als de brug een opening overslaat. Dan had ik of eerder of later kunnen vertrekken.

Ten zuiden van het Levkas kanaal was er een prachtige zeilwind: genua weer uit, en met ruim 6 knopen zeilden we richting Abelike baai op het eiland Meganisi.
Om 16:00 viel de wind weg en hebben de rest van de afstand op de motor afgelegd.

Het was druk in de baai met geankerde boten, maar er kon nog wel een boot bij en om 16:30 lagen we geankerd en kon de zwemladder omlaag. En er werd veel gezwommen, ook door Hanneke.

Ondertussen de bijboot in het water gedaan, en de BB motor erop gezet, klaar om naar de wal te varen. Er werd zo enthousiast gezwommen dat het 6uur biertje aan boord werd gedronken. Ook zijn we wat vroeger gaan eten. De taveerne was goed vol. Onder het afdak was nog wel een tafeltje voor 5 te regelen.

Die nacht hebben Hans en Lars in de kuip geslapen. Dat is koeler dan in de kajuit beneden deks.

Zaterdag 8/8 Zwemdag in Abelike baai.

Zondag 8/8 De wind laat het vandaag afweten en op de motor zijn we langs de oostkant van Meganisi gevaren en om de zuidpunt om naar Sivota op Lavkas te varen.
Ik had bij Yannis van Delfina taveerne een plaats aan zijn ponton gereserveerd.

Het aanleggen ging niet helemaal vlekkeloos. Ik had vergeten dat de ponton lazy-lines heeft en jen het eigen anker niet mag gebruiken. Ik heb geprobeerd het snel uit te leggen aan Hans, maar hij begreep het niet. Dus moest ik helpen en stuurstand verlaten: nooit een goed idee. Door de zijwind werden we weg gedrukt en ik had moeite de boot weer in de juiste positie te manoeuvreren. Met de hulp van Yannis liep het goed af, en lagen we zo vast als een huis.
. . . en er kon er weer gezwommen worden.

’s Avonds bij Delfina op de kade gegeten.

Maandag 9/8. Rustdag/zwemdag in Sivota.