Webdiary 07/14

Wed 10 Sep 2014 10:41
Griekenland, Preveza, Woensdag 10-09-2014

Na een kleine week aan de kade van Preveza gelegen te hebben, had Bahia weer volle water en diesel tanks en was geproviandeerd.
In deze week was er ook een paar dagen een zeeschildpad die naast en achter de boot zwom. Soms vlak onder het wateroppervlak, mooi voor een foto. Maar toen ik met camera weer bovendeks kwam, was hij alweer gedoken. Pech.

Op Zaterdag 23/8 arriveerde Hans K, de buurman, en die moest even aan de hitte wennen. Het was nog steeds Grieks Augustus weer met dag temperaturen van boven de 35 graden.
De vorige jaren dat Hans meevoer zijn we naar de zuidelijke eilanden in de Ionische zee geweest.
Dus dit jaar een tocht naar het noorden.

Op Zondag 24/8 om 10:45 vertrokken met als bestemming Parga. Toen om 14:30 de middagwind kwam konden we zeil zetten, en met een NW 4 aanwakkerend naar 5, liepen we een dikke 7 knopen. Ook als er later in de week weinig wind is, was dit een mooie zeilmiddag. Om ca. 17:00 lagen we geankerd in de baai naast het stadje, en kon er gezwommen worden.
's Avonds met de watertaxi naar Parga gevaren, waar het nog ontzettend druk was. Ik heb Hans naar het kasteel op de heuvel laten klimmen, maar ben zelf een taveerne ingegaan die net onder de top ligt, en een mooi uitzicht heeft over Parga en de baai. Daar hebben we ook gegeten, genietend van "Parga by night".

De volgende dag was er nagenoeg geen wind en zijn we op de motor naar Platarias gevaren. Hans had zijn ervaring met het afmeren van kont-naar-kade nog niet vergeten.

Ook vandaag Dinsdag 26/8 liet de wind het afweten. In de baai van Platarias stond nog een W 3, maar eenmaal uit de baai bleef er niets van over. Dus weer op de motor naar Kalami baai op Corfu eiland.
Daar weer geankerd en de bijboot te water gelaten. In de week in Preveza had ik de BB motor laten repareren, maar na 2 minuten draaien stopte hij er weer mee, en was niet meer tot leven te wekken.Dus zijn we roeiend naar de wal gegaan voor een taveerne bezoek.
Na het eten zijn we nog naar de Engelse pub gegaan, waar een een mans orkest live speelde.

Op Woensdag 27/8 was de bestemming Kassiopi, aan de noord kant van Corfu. Er is beperkte kade ruimte en je moet vroeg aankomen om een plekje te vinden, en om 13:00 lagen we alweer vast. Kassiopi is een leuk stadje en ook erg in trek met toerisme. Hier zijn we 2 nachten blijven liggen. Dan kon Hans naar hartenlust wandelen en zwemmen, en ik heb geprobeerd de BB motor te repareren. Maar dat laatste is niet gelukt. Ik heb de carburateur uit elkaar gehad, de tank gedemonteerd en gespoeld, het filter gewassen en verse benziine in de tank gedaan. Maar hij blijft kuren vertonen.

Na 2 nachten in Kassiopi was de volgende bestemming het kleiine eiland Erikoussa, ten noorden van Corfu. Toen we eenmaal uit de beschutting van de kapen waren, lagen we tegern een flinke deining in te rammen met een NW wind. Dat hadden we 3 uur moeten volhouden. Dat hebben we niet gedaan, ook omdat het weer bericht 2 dagen onweer voorspeld op 2 en 4 september, en dan wil ik een stevige kade achter de spiegel.
Eenmaal weer achter Corfu hebben we zeil gezet en zijn langzaam naar het zuiden gevaren, naar Corfu stad. Net als met B&J zijn we geankerd in de baai ten zuiden van het fort, en zo dicht mogelijk bij de trap in de kade, want we moeten weer roeien om aan de wal te komen.
Corfu is een grote stad met alle drukte aan verkeer en toeristen, maar is wel mooi. Het heeft een groot fort, en ervoor is een groot plein met grasveld. Tegenover het fort is de bebouwing statig met imposante gebouwen. De oude stad is een wirwar van smalle straatjes en pleinen, vol met toeristen winkels en terrassen van cafés en taveernes.
De eerste avond hebben we op een plein gegeten in een taveerne met Trip Advisor aanbeveling.
De volgende dag zijn we de wal op gegaan om koffie te drinken, en daarna hebben we het fort beklommen. Met die hitte was dat nog een hele vermoeiende klim.
Zelf ben ik weer aan boord gegaan, maar Hans heeft een uitgebreide wandeling door de stad gemaakt. Ik kon het niet laten om toch weer aan de BB motor te sleutelen. Ik heb er leven in gekregen; hij start weer goed, maar zodra de choke wordt ingedrukt stopt hij er weer mee. Er zit nog steeds iets fout met een sproeier in de carburateur. Door te spelen met de choke en het gas, kon ik later naar de wal varen voor een biertje, en ook 's avonds weer met behulp van de motor aan boord gegaan.
Die tweede avond vonden we bij toeval een straatje met wel heel veel ambiance. Er was een straat orkestje dat voor de muziek zorgde, en zij kregen veel response van een paar etensgasten.

Na 2 nachten in een drukke en hete stad, was het tijd om weer een rustig dorp op te zoeken. Vandaag 31/8 zijn we naar een klein haventje in het zuiden van Corfu gevaren: Petriti. Er kan ook geankerd worden maar er was nog ruimte aan de buitenkant van de zeewering, dus daar afgemeerd. Dan hoeven we de bijboot niet te gebruiken. 's Avonds in een leuke taveerne op het strand gegeten, en dat was een mooie afsluiting van de hete zomer, zo bleek later.

Maandag 1/9: Het weer voelde 's morgens al koeler aan, en er stond al vroeg wind, uit SE, dus tegen. Voor Dinsdag en Woensdag wordt er onweer en regen voorspeld, en dan wil ik een stevige kade achter de boot. Er zijn 2 opties: Platarias of Mourtos. In Platarias zijn we al geweest, maar als er een westen wind komt dan is er een zware deining in de haven van Mourtos. Dus terug naar Platarias. Eerst een tijd tegen de wind en golven op de motor gedaan, maar het laatste uur ruimde de wind naar het zuiden en konden we nog even zeilen. Met een wind 5 liepen we zelfs 7 - 7,5 knopen. Om 13:40 lagen we vast: laat de buien maar komen.
En die kwamen vroeger dan voorspeld. In de loop van de avond begon het al te flitsen boven Corfu, en om middernacht barstte de bui los. Na een dik uur was de bui voorbij, maar 's nachts om 04:30 kwam de tweede bui, met een grote plensbui aan regen. Zo, de boot is weer gewassen.

Dinsdag 2/9. De dag begon met een mooie zon, en na een paar uur was de boot weer helemaal droog. Rond 12 uur kwam er een donkere lucht boven Corfu, en een uur later was de volgende onweersbui. Die trok weer weg, maar de regen niet. We hebben de middag onde het dak van een terras tegenover de boot doorgebracht, en af en toe maar een ouzo besteld.
Het was koud. 31/8 was de temperatuur nog 37 gradeb, gisteren nog 30 graden, maar vandaag kwam de thermometer net boven de 20!
Zo rond 19:00 werd het eindelijk droog. De terrassen van de taveernes waren nog drijfnat en gesloten, dus moesten we binnen eten.

Woensdag 3/9. De dag begon weer met zon en veel bewolking, en leek een herhaling van de vorige dag te worden. Maar toch niet. Er kwam wel bewolking over, maar de onweersbuien lieten verstek gaan en de temperatuur was weer een aangename 30 graden. We hadden eigenlijk wel kunnen varen, maar we zijn blijven liggen.

Donderdag 4/9. De barometer stijgt weer. De zon schijnt als vanouds, maar het blijft wel half bewolkt. Even na elven vertrokken om naar hert eiland Paxos ter gaan. De laatste bestemming (voor Preveza) is de hoofdstad, genaamd Gaios.
De wind zat weer tegen. Als ik naar het noorden vaar zit de wind steevast inde noordhoek, en nu ik naar het zuiden moet, zit de wind in het zuiden. Altijd tegen, de eeuwige klacht van alle zeilers.
Rond 15:00 afgemeerd bij de noordelijke ingang van een soort kanaal: er liggen een paar kleine eilandjes voor de kust, en dat vormt een breed kanaal. Het is wel een paar minuten lopen naar het centrum, en dat is goed voor de spijsvertering.
Het centrum wordt gevormd door een plein met rondom terrassen van cafés en taveernes en een klein kerkje. Reuze gezellig.
Na te hebben 'gepleind' hebben we 's avonds gegeten in een leuke tuin van een taveerne. In het verleden had ik daar ook wel eens gegeten, maar ik was vergeten waar het was. Bij toeval zijn we een straatje ingelopen, en daar was het.

Vrijdag 5/9. De laastste vaardag terug naar Preveza. Afstand 32 mijl. Om 10:00 vertrokken, en dan staat er nog geen wind. Maar het weerbericht gaf een W-NW wind, DUS BEZEILD!
Om 14:00 kwam de middagwind, maar uit het zuid westen. Ook goed: de koers is zuidoost dus halve wind. De windsterkte bleef op een Bf 3 steken, maar de voortgang was nog een dikke 4 knoop. Zo hadden we de betonde ingang naar Preveza ook bezeild, en konden tot aan de kade zeil. We hebben afgemeerd net na vieren, recht tegenover de taveerne Mythos, mijn stam-taveerne, waar ik altijd eet.
Toen Hans aan het pakken was, stond Costas de taxichauffeur bij de boot, en kon Hans zijn taxi bestellen.

Zaterdag 6/9. Om 08:00 stond de taxi klaar en is Hans vertrokken. Het weer in Nederland schijnt aardig te zijn, dus Hans krijgt niet zo'n temperatuur schok als Bas en Jasper: die gingen van 37 graden naar 15 graden!
Ik blijf een paar dagen in Preveza liggen. Water en diesel tank vullen, de BB motor weer wegbrengen en een van de scepters van de reling moet gelast worden. In de week voor Hans kwam er een Italiaans jacht naast mij afmeren, en die had zijn BB motor aan de buitenzijde van der preekstoel hangen. Die bleef haken aan mijn reling. Ik hoorde wel gekraak, maar dacht dat het zijn BB motor was. Ik heb nog wel gekeken, maar zag toen geen schade. Pas later bleek de scepter bijna door midden te zijn gescheurd.
Het weer blijft nog onstabiel. Zaterdag rond 19:00 was er een onweersbui, en weer een op Zondag avond.Nu is er weer volop zon. Op Vrijdagzit er weer onweer in de voorspelling. En de temperatuur is nu eigenlijk wel lekker met zo'n 30 graden. 's Avonds wel een hemd aan doen, want dan wordt wat frisser.

Foto 34 Platarias, zonsondergang
Foto 35 Corfu, fort
Foto 36 Uitzicht vanaf fort naar oosten
Foto 37 Uitzicht vanaf fort naar zuiden (ankerbaai)
Foto 38 Corfu, straatmuzikanten
Foto 39 Platarias, naderend onweer
Foto 40 Preveza, Mthos taveerne, met Talja, de eigenares.