Het vervolg (5)

Mon 31 Jul 2006 11:48
Maandag, 24 Juli 2006
Rustdag in St Peters Port op het eiland Guernsey. Een beetje bijslapen, wat boodschappen gedaan, geterrast en de locale keuken geproefd, in dit geval was het Thais.
En op tijd naar bed, want het wordt weer een vroeg vertrek.

Dinsdag, 25 Juli 2006
Om 6 uur op, en om 7 uur de trossen los. Eerst om de zuid van het eiland Guernsey gevaren, en toen richting de Bretonse kust, naar een klein plaatsje genaamd Trèbeurden. Trèbeurden heeft een getij haven, maar kan 3 uur voor en 3 uur na hoog water (HW) worden aangelopen.
De wind was zoals gebruikelijk: op de neus en zwak, dus motoren. Een paar uur na vertrek zag Herman een paar dolfijnen die me hoge snelheid langs de boot voorbij zwommen. Blijkbaar hadden ze haast, en ze lieten zich niet meer zien. We begonnen met een paar uur stroom tegen, en daarna 6 uur stroom mee. Voordat de stroom weer sterk tegen zou lopen waren we al tussen de eilandjes.
De aanloop naar Trèbeurden was niet erg moeilijk met hulp van een kaartplotter, maar de haven ingang was moeilijk te zien. Dus: kijk uit naar andere boten. En die kwamen om de hoek van een hoge rotsmuur, dus daar naar toe, goed de dieptemeter in de gaten houdend. Afgemeerd om 18.20.

Woensdag, 26 Juli 2006
Om 07.45 kon je vers stokbrood kopen in het havenkantoor van Trèbeurden, dus de vertrektijd daaraan aangepast. Logisch toch. Om 08.35 vertrokken. De bestemming was L' Aber Wrac'h, een plaatsje net ten noorden van de beruchte Chenal du Four. Er was een schrale zon, en het zicht was beperkt. Hoe slecht het zicht was werd een paar uur later duidelijk toen een visbootje vlak voorlangs kruiste. We hadden het niet zien aankomen, en binnen een paar minuten was het alweer uit zicht. Oef! Mist!!!
Later hoorden we ook de misthoorn van een groot schip, maar we konden het niet zien. Dus de mist taktiek gebruikt: regelmatig de mist hoorn blazen, en de radar bijgezet. Zo konden we diverse andere boten in de gaten houden, die soms even uit de mist opdoken, of helemaal niet zichtbaar werden. Later in de middag werd het zicht weer goed, en konden we de kust zien. Dit duurde niet lang en het zicht nam weer af.
Een paar mijl voor de ingang van de rivier naar L' Aber Wrac'h kwam er nog een klein Frans jachtje uit de mist, en de schipper zwaaide heftig met zijn armen. Wij er naar toe. Hij vroeg waar we naar toe gingen. Naar L' Aber Wrac'h dus. Of hij ons mocht volgen, want hij was de weg kwijt. Dus wat snelheid geminderd, en met behulp van de kaartplotter de aanloop waypoit gevonden, en toen van waypoint naar waypoint de rivier opgevaren, zonder de oevers te kunen zien. Af en toe kwam er uit de mist de schim van een boei te voorschijn, maar je moest geluk hebben, want een paar seconden later was het weer weg. Ook merkten we dat we ondertussen 2 volgers hadden. Door op de kaartplotter in het diepste deel van de rivier te blijven, en de dieptemeter scherp in de gaten te houden, zijn we rivier opgekropen.
Een mijl voor de marina was de mist opeens weg, en kwamen we velden van diverse bootjes tegen die in de zon aan het wedrijd zeilen waren. Het vinden van de marina was daarna makkelijk en oom 16.00 uur afgemeerd. Een wat stil oord met een strandje, veel zeil activieiten en mooise strand huizen. Maar vooral, rustig en relaxed.

Donderdag, 27 Juli 2006
Vandaag gaan we het beruchte Chenal du Four door. Veel sterke erhalen, maar de pilot zei, "perfectly possible, if you work out the tides and wait for good weather conditions". De "weather conditions" waren goed: windstil bij vertrek (07.00), dus (zonder mist) de rivier uit gemotord. Op zee was wat meer wind, maar richting en sterkte waren niet gustig. Om ca. 09.35 hadden we de vuurtoren Le Four dwars. De stroom werd wat sterker, maar al met al wel saai. Er gebeurde niets bijzonders. De zon scheen heerlijk, met de stroom mee ging het ook snel met de motor op een rustig toerental. Dus relaxed koffie drinken en kletsen. Wel opletten natuurlijk, want Chenal du Four vertrouwden we niet. In het zuidelijk gedeelte is de stroom het sterkst, en kwamen we in stroom rafels. De stuurautomaat kon het niet helemaat volgen. Door het toerental van de motor wat te verhogen, en daardoor de druk op het roer, werd het weer duidelijk en was de controle weer terug.
Om ca 11.30 hadden we St. Matthews boei dwars, en waren we door het Chenal.
Koers verlegd naar de Rade de Brest. De wind wakkerde wat aan, we waren vroeg, en de stroom was niet sterk, dus motor uit en de rest naar de marina van Brest op het zeil gedaan. Natuurlijk draaide de wind naar het nooroosten, dus het laatste stuk moesten we kruizen. Afgemeerd in marina Le Moulin Blanc om ca 15.30.
Even een tukje gedaan, en toen heeft Herman zijn kookkunsten weer eens getoond door aan boord te koken. We blijven enige dagen in Brest, om de bemanning te wisselen.