Webdiary 20/08

Tue 30 Sep 2008 11:44
Eufemia, N. Kefalonia, Giekenland, Zondag 14-09-08
Er was vandaag wat bewolking. Ongewoon.
We gaan nog wat verder naar het zuiden, door de straat van Ithaka, naar Ay. Eufemia. Er stond een SE wind, 12 knopen, en de noordzijde van de straat was net bezeild. Dat wordt dus wind tegen in de straat, dachten we.
Ten noorden van N. Ithaka kwamen in een windstilte, en toen we de straat invoeren, bleek de wind gedraaid, en voeren we met een bakstag wind. Maar de wind is hier speels, en na een tijd kregen we de wind op de neus, om daarna te ruimen en met halve wind over SB toch zeilend de straat door te varen.
Ca 17:30 afgemeerd in Eufemia, met de kont naar de kade. Chapeau. Net of we nooit anders doen.

Eufemia, N. Kefalonia, Giekenland, Maandag 15-09-08
Vannacht werden we gewekt door een grote onweersbui, en het plensde van de regen. Midden in de nacht de kussens naar beneden gehaald, de luiken gesloten en het anker gecontroleerd. Zo, dat was weer eens wat anders.
's Morgens bleef het regenachtig en het was beduidend koeler. Wat we toen nog niet wisten, dat dit het einde was van het hete zomerweer was. Hierna waren er geen klachten meer dat de kajuit te warm was om in te slapen.
We zijn vandaag in Eufemia gebleven, en hebben tussen de buien door boodschappen gedaan. Halverwege de middag kwam de zon weer door, maar echt wam werd het niet. Het weerbericht voor de komende dagen was ook niet om vrolijk van te worden: regen en harde wind.

Fiskardho, N. Kefalonia, Giekenland, Dinsdag 16-09-08
Ondanks de slechte weerberichten, zag het er 's morgens best lekker uit. Het plan was naar Fiskardho te zeilen. Bij een vorig (kort) bezoek, was deze haven propvol. Maar het hoog seizoen is voorbij, dus proberen. En als Fiskardho vol is, kunnen we altijd weer terug naar Eufemia. De afstand is nog geen 15 mijl.
Om 11:40 vertrokken, en weer hadden we het bezeild in de straat van Ithaka, met een WSW 8 knopen wind.
Zo rond 14:00, vlak voordat we in Fiskardho kwamen, kregen we nog een 20 knopen wind uit het westen.
Met mij kwamen veel andere boten richting Fiskardho, dus ik zag het al niet zitten om met deze harde wind af te meren. Maat het viel mee. Er waren nog een aantal plaatsen vrij, en in de haven bleek er weinig wind te staan. Afgemeerd om ca. 15:00, met de kont naar de kade, recht tegenover een terras.
Fiskardho is de enige stad op Kefalonia die bij de aardbeving van 1953 niet is verwoest, en heeft nog een eigen karakter. Dat de haven zo populair is, is wel te zien aan het aantal taveernes en terrassen. Het zag wel gezellig uit.
's Middags werden we nog getrakteerd op een forse onweersbui, maar 's avonds was het weer droog. 's Avonds gegeten in een restaurant aan de noordzijde van de baai, met en mooi uitzicht over de haven. Maar het was niet warm te noemen. Morgen maar een fleece mee nemen.

Fiskardho, N. Kefalonia, Giekenland, Woensdag 17-09-08
Het weerbericht voorspelde een NW wind, kracht 5, later 6, lokaal 7. Dus we blijven liggen.
Het was droog, en de zon kwam lekker door.
's Middags een wandeling gemaakt langs de kust ten zuiden van Fiskardho. In de straat van Ithaka stonden er witte schuimkopjes op de golven. En de boten die er voeren, waren allemaal zwaar gereefd. Ten zuiden van Fiskardho is een baai met aan het eind een strandje, wat vol lag met badgasten. Het leek een leuke beschutte plek en er lagen ook een aantal jachten voor anker. Tegenover het strandje was een taveerne, waar we wat hebben gedronken. De eigenaar wilde me helpen met het aansteken van mijn sigaret. Maar de lucifer brak, en hij stak bijna mijn broek in brand.
's Avonds de lange broek aangetrokken en de fleece meegenomen.

Sivota, N. Levkas, Giekenland, Donderdag 18-09-08
Vandaag zag het weer er goed uit. Zon, maar niet heet. Het weerbericht voor de komende dagen is weer slecht, met een Bf 8-9 voor Zaterdag/Zondag. Dan kunnen we beter in de marina van Levkas gaan liggen. Dan gaan we vandaag naar Sivota, aan de zuidkust van N. Levkas, en kunnen we morgen door de straat van Meganisi naar Levkas.
Om 09:50 vertrokken. Met een NW wind, 15-20 knopen, was het hoog aan de wind, hard zeilend, naar N. Levkas. Toen we in de beschutting van het eiland kwamen, werd de wind weer lekker wisselvallig. De afstand is zo'n 10 mijl, dus waren we al om 12:20 afgemeerd, KNK (kont naar kade). Er was ruimte genoeg, en in de baai was er weinig wind.
Tijdens een wandeling had Ingrid een folder van de Ionian Regatta opgepikt, en de regatta eindigde in Sivota, vandaag. In de loop van de middag liep de hele haven dan ook vol met schepen die aan de wedstrijd hadden deelgenomen.  Iets verder langs de kade was een platform gebouw, met geluidsinstallatie. Daar vond 's avonds de prijsuitreiking plaats, gevolgd door een disco band die tot in de kleine uurtjes bleef schallen. Dat was weer geen rustige nacht.