Webdiary 10/14

Sun 16 Nov 2014 14:18
NB. Dit verslag is geschreven nadat ik weer terug was in Nederland. De rede hiervoor wordt duidelijk in het verslag.

Griekenland, Aktio, Vrijdag 17-10-2014

Donderdag 9/10
Rond het middaguur zijn we uit Kioni vertrokken. Zeilen lukte nog niet echt met een licht oosten windje. De koers was noord, naar het eiland Kalamos, maar met een slakkengangetje kwamen we toch vooruit.
Na een half uur varen werden we verrast door een grote school dolfijnen. Ze zwommen links, rechts en voor de boot. Prachtig!
En dit was de eerste keer dit jaar dat we dolfijnen ontmoetten. Wat ook weer ongebruikelijk is.
Bij aankomst in het plaatsje Kalamos op het eiland Kalamos, werden we weer welkom geheten door George. Het was rustig in Kalamos. Maar toch liep de haven aardig vol voordat het donker werd. Zo midden oktober is er nog weinig ten zien van een afname in het boten aantal.

Vrijdag 10/10
Op zaterdag wilden we nog naar Vonitsa varen, om de computer te zoeken. De keus voor de laatste nacht was tussen Abelike of nog een keer Chinees eten in Nidri.
De keus viel op de Chinees.
Wind was er nauwelijks en het ijzeren zeil moest het werk doen.
Toen we 's avonds naar de Chinees wilden, bleek die al voor het seizoen gesloten te zijn. Een grote teleurstelling. Zijn we dus voor niets naar Nidri gevaren. OK, dan maar naar een Griekse taveerne. Weinig keus, niet?

Zaterdag 11/10
We zijn op tijd vertrokken, dat heet 11;00, om de brug van Levkas van 13:00 te halen.
Naast het kanaal van Levkas zwom nog steeds de groep pelikanen.
Ten noorden van Levkas was de wind NNW, eigenlijk te noordelijk om te kunnen zeilen.
In het toegangs-kanaal naar Preveza was het wel bezeild, en hebben we de genua uitgerold.
Tot aan Vonitsa bleef het bezeild.
In Vonisa was het erg rustig met boten. Er lag geen enkele boot aan de "wissel" kade. Uit gewoonte zijn we aan de kop van de kade afgemeerd.
Toen naar de taveerne Remezzo om te vragen of zij mijn computer hadden.
Maar....de taveerne was DICHT. En niet zomaar dicht, ..alle tafels en stoelen waren weg, en ook de overkapping van het terras was gesloopt. Door de ramen glurend bleek ook binnen alles kaal te zijn. Oei, dat ziet er slecht uit om mijn computer nog terug te krijgen.
De uitbaters waren een wat ouder echtpaar, die de taveerne runden met een dochter en wisselend personeel. Het was de vaste stek voor flotilla groepen, en ze hadden geen gebrek aan klandizie. Het was een soort jachtclub voor de boot bemanningen.
De uitbaters wonen in Vonitsa, en nu was de vraag hoe ik kontakt kon maken. Het telefoon nummer van het internet was een vast nummer, en nu was duidelijk waarom er geen antwoord kwam.
Eerst zijn we naar een café naast Remezzo een biertje gaan drinken, en gevraagd of zij wisten waar ze woonden. De serveerster wist niets, maar was zo behulpzaam om te googelen. Zij vond diverse berichtjes, waarin o.a. stond dat de eigenaren naar Duitsland waren vertrokken.
Op de terugweg ook in de kleine taveerne naast Remezzo geïnformeerd. De eigenaar had ook geen telefoon nummer,maar ging toch bellen. Zijn contact had het mobiele nummer van Rea, de dochter. Maar ook dat gaf geen antwoord. Na 20:00 nogmaals gebeld, en toen nam Rea wel op. Ik uitgelegd over de computer, maar zij kon zich niets herinneren, maar zou zoeken in de zakken met spullen uit de taveerne, en zou morgen terug bellen.

Zondag 12/10
We zijn, zonder computer, toch maar naar Preveza gevaren. De boot gaat woensdag uit het water, en we hebben 2 dagen gepland om de boot af te tuigen.

Maandag 13/10
Er gebeurde vanmorgen iets vreemds. We liepen in de stad terug van een bezoek aan de KNO arts (ik voor 'n schoonmaak beurt van de oren, en Herman had al een paar weken last van een hoest) toen we langs een terrasje liepen, en een man mij vroeg of ik mijn computer al had gevonden. Ik was zo verbouwereerd dat ik er niet aan dacht om te vragen hoe hij daarvan wist.
Maar Rea belde later met het bericht dat ze niets gevonden had, maar ze zou het nog aan Georgina vragen, en me op de hoogte houden. Wie die man in Preveza was die er van wist, had ze geen flauw idee.
En nu is er werk aan de winkel. BAHIA moet winter klaar gemaakt worden. De zeilen van de mast en giek halen, en opvouwen. De bijboot afspoelen en opvouwen. Het dek afspoelen. En omdat we wal water hadden ook meteen de buitenboord motor met zoet water doorspoelen. Maar.....het kreng wilde weer niet starten. Weer een probleem met de benzine aanvoer. Na 2 reparatie, (en na de tweede keer liep zij wel), zijn we weer terug naar af!

Dinsdag 14/10
Vandaag een voortzetting van het werk van gisteren: Alles wat bovendeks is, moet naar beneden...behalve de masten, de reling en de verstaging dan.

Woensdag 15/10
Om 11:00 gaat BAHIA uit het water, Om half elf zijn we vertrokken, en overgestoken naar Aktio. Bij aankomst was de werf bezig een boot te water te laten, en voordat die was vertrokken was het al half twaalf geweest. Maar om 11:50 stond Bahia op de kar en uit het water. Het onderwaterschip had wel wat aangroei, maar het viel mee.
Nadat BAHIA's bodem was schoon gespoten en gestut was, kon het laatste deel van het winter klaar maken beginnen.
Vóór mijn vertrek in Mei had ik een winterdekzeil naar Aktio verstuurd. Dat winterkleed had ik in 2005 laten maken, maar niet aan boord genomen bij gebrek aan ruimte. Al die jaren stond het hout bovendeks de hele winter bloot aan weer en wind, Niet erg goed voor het teakdek, en funest voor het gelakte hout.
Het dekzeil is in 3 delen, en vandaag hebben we het voorste deel er op gezet.

Donderdag/Vrijdag 16-17/10
De twee andere delen van het dekzeil zijn er ook opgezet. Het was wat trekken om alle ritssluitingen dicht te krijgen. En er was een onverwachte complicatie. In het dekzeil zaten geen doorvoeren voor de voorste onder-stagen van de bezaan mast. Dat was vreemd. Ik kon me niet herinneren dat die los gemaakt waren toen het dekzeil in Zeewolde op de boot heeft gezeten. Aan het SB onder-stag zit ook de kabel van de radar, en die moest ook ruimte krijgen om tegen de mast geleid te worden. Maar goed, het is allemaal gelukt.
Wel werd het erg donker binnen en ook erg warm onder het dekzeil. Het broeikas effect.
Maar op Vrijdag middag was alles opgeruimd en ingepakt en waren we klaar voor vertrek.

Zaterdag 18/10
Om 10:00 kwam Costas, de taxi chauffeur ons ophalen. De vlucht vertrok om 11:45 en voor 14:00 waren we op Schiphol.
Ik zou met de trein naar Almere centrum reizen, en had gelezen dat de treinkaartjes waren afgeschaft, en een OV chip kaart had ik niet. Maar het verschil is dat je een dag chipkaart koopt, en die zijn duurder dan een gewoon kaartje. Bedankt NS.
Ik kon nog net een trein halen en ben prompt vergeten om in te checken. Er was geen controle in de trein, en in Almere heb ik netjes uitgecheckt.
Er was niemand die me in Almere kon ophalen, en ik moest met een dure taxi naar Zeewolde.

Wind enn weder dienende gaan we volgend jaar weer in Griekenland varen.

Alle volgers bedankt voor het lezen en de reacties, en tot volgend jaar.

Foto 48 Kalamos
Foto 49 Op de kar
Foto 50 Onder winterdekzeil.