Webdiary 19/08

Sun 28 Sep 2008 11:08
Abelike, N. Meganisi, Giekenland, Dinsdag 09-09-08
Voor het vertrek uit de marina, eerst de dieseltank opgevuld. Dan kunnen we er weer een paar weken tegen. daarna om 12:00 vertrokken, en het zuidelijk deel van het Levkas kanaal gevaren. Aanvankelijk kwam de wind uit het NW en konden we zeilen, maar ook dat duurde niet lang. Eerst dreven we een windstilte in, en daarna kam de wind uit het SE 5 knopen. Het was meer drijven dan zeilen, en om 15:45 de motor gestart en de baai van Abelike, op het eiland Meganisi, ingevaren. De noordkant van Meganisi heeft een aantal diepe baaien, ideaal voor een rustige ankerplek. De baai van Abelike heeft 2 taveernes, dus daarom hadden we deze gekozen.
Na het ankeren (16:20) ging de zwemtrap omlaag voor een zout bad van I&W.
De afstand naar de wal was niet ver, dus vonden we het niet de moeite om de BB motor op de bijboot te doen, en zijn sportief roeiend naar de wal gegaan om in een taveernes te  gaan eten. Veel van de keuze op het menu had men niet meer. Een teken dat het seizoen op zijn einde loopt.

Vathi, N. Ithaca, Giekenland, Woensdag 10-09-08
Zo tegen elfen het anker weer gelicht en vertrokken. Er was weer weinig eind, en op de motor langs de oostkant van Meganisi gevaren. We werden opgelopen door een ander jacht, die ons paaide. Wat vaart geminderd, en wat bleek? Daar zat de vorige eigenaar van de BAHIA op, die ondanks de naamsverandering, zijn boot nog herkende. Wat een toeval! Na wat gepraat te hebben, zijn we ieder ons weegs gegaan.
Wij zijn rond de zuidpunt van Megansi gevaren om een kijkje te nemen bij een grote grot, Papa Nicolas genaamd. Volgens de pilot heeft er in de tweede wereldoorlog een kleine Duitse onderzeeboot in verscholen gelegen.
Omdat er geen wind was waren we op weg naar een ankerbaai op Levkas eiland voor een zwemstop. Maar de wind kwam later toch, en zijn we naar het zuiden gegaan, naar Vathi op het eiland Ithaca. Toch kregen we rond 16:00 nog een 20 knopen wind.
In Vathi zijn we in de zelfde hoek van de kade gaan liggen als voorheen, en weer met de kont naar de kade. 's Avonds, net toen het donker begon te worden, leek het of het anker niet goed hield. De ketting ingekort, maar we bleven achteruit zakken. Toen maar een flink stuk van de ketting ingenomen, maar het anker pakte niet. We hadden zo'n 50 meter ketting uit, en die haalden we helemaal binnen, zonder dat het anker hapte. Toen moesten we in het half donker nogmaals uitvaren, om het anker opnieuw te laten vallen. Ma deze keer groef het anker zich in, en lagen we goed.

Astakos, Giekenland, Donderdag 11-09-08
De scheepsvoorraden moesten eens aangevuld worden. In Vathi is een supermarkt, maar het is ver lopen, en flessen water zijn zwaar. Besloten om naar Astakos te gaan, op het vaste land.
Er was wat wind, 8 knopen uit het SSE, en bezeild nar de bestemming. Natuurlijk zakte de wind later weer in, maar kwam terug met 10 knopen uit het NW. Ook goed.
Van een vorig bezoek wist ik dat de baai van Astakos zo z'n eigen wind heeft. En dat was vandaag ook zo. Met 20 - 25 knopen wind stoven we met 7 - 7,5 knopen naar de bestemming. Twee maal geprobeerd met de kont naar de kade af te meren, maar de wind duwde me zijwaarts weg. Dat lukte niet. Dus plan 2. Het hekanker klaar gemaakt, en met de boeg naar de kade afgemeerd. Wim en Ingrid zijn daarna nog even gaan zwemmen.

Astakos, Giekenland, Vrijdag 12-09-08
We zijn in Astakos gebleven, want vandaag is een shopping dag.
Wel hebben we kunnen genieten van de anker capriolen van andere boten die anker op gingen. Een kreeg het voor elkaar het anker van de uren te lichten, en daarna zijn anker om mijn ankerlijn te haken. Maar het liep allemaal goed af. Er was weinig wind, dus kon men rustig drijven om de zaak te klaren.

Port Leone, N. Kalamos, Giekenland, Zaterdag 13-09-08
Er was vandaag wat bewolking, en het weerbericht voorspelde bewolking met kans op regen! Regen? Maanden niet gezien.
Zo rond half twaalf vertrokken, en na de wind in de baai, kregen we SSW-SW 10 knopen. Bezeild naar N. Kalamos.
In het weekend is het wisseldag voor de verhuurvloot, en is het wat rustiger in de baaien. We zijn naar Port Leone gevaren: de baai met het verlaten dorp.
We zijn geankerd met 2 lijnen naar de rotsen op de wal, die de bemanning naar de wal gezwommen hebben. Makkelijker dan de bijboot te gebruiken, waar eerst de meerlijn in geladen moet worden, om dan naar de wal te roeien.
In de baai is een taveerne, maar die was dicht. Dus diner aan boord, met een Griekse salade.