Webdiary 07/21

Sun 29 Aug 2021 12:17

Griekenland, Argostoli (Kefalonië), zondag 29-08-1921

Op maandag 23/8 arriveerde Hans K. om 08:50 vanuit een regenachtig en kil Nederland. In Preveza was het al 32 graden. Hij moest wel even wennen aan de verschil.

We hebben boodschappen gedaan, de watertank opgevuld: klaar voor vertrek.

’s Avonds bij Mythos taverne werd Hans hartelijk verwelkomd door Thalia en Dina.

Dinsdag 24/8. Om 10:40 vertrokken zodat we de Levkas brug van 12:00 konden passeren. Ik wilde weer niet het risico lopen dat de 13:00 brug niet opende. Het aantal boten naar het zuiden was erg weinig: 3 boten. De rij naar het noorden was heel lang.

Om 12:45 waren we het Levkas kanaal uit. Er stond een zacht NNE windje. We hadden alle tijd, dus de genua en motor uit. Die pret duurde maar kort. De wind ruimde naar het zuiden en zwakte af. Dus genua in en motor aan, en rustig naar het zuiden gevaren.

Om 15:25 lagen we afgemeerd in Vathi (Meganisi), waar we hebben “gedined and gewined”

Woensdag 25/8. Om 10:00 vertrokken, om bij het eiland Atako om 12:45 te ankeren in “One house bay”. Daar kon Hans zwemmen.

Om 14:10 zijn we anker op gegaan voor het laatste rak naar Vathi Ithaka.

In Vathi lag de kade al aardig vol. Net toen we er langs voeren, schoof een catamaran een stukje opzij en maakte een ruime afmeer plek vrij. Voor ons dus, en om 16:00 lagen we afgemeerd en al.

Uiteraard ‘s avonds bij Serene taverne gegeten: “slow cooked rabbit”.

Donderdag 26/8. We zouden een dagje kunnen blijven, maar hebben besloten door te varen en in Argostoli een dubbele rustdag te nemen.

Het is maar 19 mijl naar Poros, en we zijn dan ook laat vertrokken: 11:00.

De wind begon veelbelovend: E3. Eerst moeten we rond de noordkant van het eiland, en daarna een koers zuid. De wind speelde een spelletje met ons. Bij elke koers wijziging draaide de wind weer tegen. Toen we zuid konden varen zat de wind in het zuiden! Met het ijzeren zeil gevaren.

In Poros was het rustig aan de kade. Maar er was meer. Er was een ponton gebouwd, om de haven capaciteit te vergroten. De kade meester vertelde dat het ponton project 15 jaar had geduurd. Nu moest er ook nog water en elektriciteit kastjes komen, en hij dacht aan een verdere 15 jaar om dat te realiseren.Ik heb bedankt voor het ponton, en ben gewoon kont-naar-kade afgemeerd.

Na het eten, zijn we naar een barretje gegaan voor de koffie, waar we met Jasper en Amar “espresso-martini” hadden gedronken. En met Hans hebben we die “traditie” voort gezet. Ook hij vond ze heerlijk.

Vrijdag 27/8. Om 04:30 werd ik gewekt door het geluid van zware regenval op het dek. Snel de luiken dicht gedaan en alles wat droog moest blijven beneden deks gehaald. Later kwam er ook nog onweer bij.

Na 2 uur was alles weer rustig, en konden we weer gaan slapen.

Bij het opstaan was de boot nog drijfnat, en hebben we zelfs binnen ontbeten.

De zon kwam door en al snel was alles weer droog.

We zijn even na tienen vertrokken. Het is ruim 30 mijl naar Argostoli. Ook vandaag begon de wind gunstig: SE 3. Al snel werd het een S wind. Toen de koers naar het westen ging werd het SW4, en hebben we zeil gezet. Maar de wind ruimde naar het westen (4), en de zeilen konden weer gestreken worden. De zeegang bleef erg onrustig en we voeren tegen wind en golven in.

Toen we de koers naar het noorden konden verleggen was het nog maar een kleine rak, en niet de moeite waard om nog zeil te zetten.

In Argostoli afgemeerd (16:15). Bij de eerste poging hield het anker al goed. Bij het vorige bezoek heb ik 3 keer moeten ankeren voordat het anker hield.

We blijven 2 dagen liggen, zodat Hans de formule 1 wedstrijd kan zien. Die begint vanmiddag om 16:00 lokale tijd.

Vrijdag avond bij de Chinees op het plein gegeten, en vanavond hebben we een reservering bij Casa Greca.

Het plan is om maandag weer te vertrekken. Het weer deze week ziet er goed uit. De week daarna is er weer regen voorspeld, met kans op onweer.

Na de onweersbui van vrijdag is er een eind gekomen aan het “hitte golf” weer. De temperatuur komt niet meer boven de 35 graden. En ‘s nachts is het al zo koel dat een laken nodig is.