Webdiay 02/08

Sat 14 Jun 2008 10:46
Cefalú, Sicilië 08-06-08
Cefalu is een leuk pittoresk dorpje, met smalle straatjes  met balkonnetjes met drogend wasgoed. Het heeft een imposante kathedraal, met een groot plein vol met terrasjes, en ook veel toeristen, dat wel. Maar een mooie plaats om een dagje te blijven hangen, rustig te ontbijten en de webdiary te beginnen. De zon was vanmorgen weer erg warm, maar in de middag kwam er wat bewolking opzetten. Alhoewel het ´s avonds wel afkoelt, hebben we op een terras  lekker gegeten.

Marina Capo d´Orlando, 09-06-08
De  westelijke wind is even op, en is gedraaid naar het NE, dus vandaag niet bezeild. Maar het was weer een makkelijke 30 mijl, dus we hebben op de motor wat hoogte gewonnen, en konden toen toch hoog aan de wind naar de volgende haven. Het weer is weer stabiel volop zon, en geen bewolking.
De marina ligt wat ver van het stadje, maar op een kwartier lopen was een restaurant met terras, en nog belangrijker, een grote TV, en konden we de wedstrijd Italië - Olanda volgen. De ontsteltenis bij de Italiaanse kijkers was groot.........
De haven is niet zo goed beschut tegen wind uit het noorden, maar ´s avonds ging de wind liggen, en hadden we toch een rustige nacht.

Milazzo, Sicilië, 10-06-08
Net als gisteren zat de wind in het NE, en was de zon heet. De nieuwe bimini, die ik in Cagliari heb laten maken, geeft de hoog nodige schaduw. We hebben niet te lang (langzaam) gezeild, om wat vroeg in Milazzo te zijn, want we moesten boodschappen doen. De supermarkt ging echter pas om 17.00 open.
Milazzo is een vrij grote stad, met veel imposante gebouwen, en de vertrek haven van veerboten naar de Eolische eilanden.

Messina, Sicilië, 11-06-08
Wind en zon zolas gisteren, tot de ingang van de straat van Messina, waar we moesten uitwijken voor een paar grote zeeschepen. In de straat stond een Noordelijke wind, die vlak voor aankomst nog even moest aanwakkeren tot zo´n 20 knoop. De aanlegmanoeuvre verliep wat moeizaam, wind van opzij, maar ging goed.
Vanuit en rond Messina is het een komen en gaan van veerboten naar het vasteland van Italië. De marina ligt net ten noorden van de haven, en veel veerboten passereen op korte aftand. Soms lijkt het of ze de marina in willen varen.
Ook Messina is een grote stad, met brede boulevards en druk verkeer, maar we zagen eigenlijk maar weinig restaurants.

Messina - ETNA - 12-06-08
Vandaag is een toeristen dag. We hebben een auto gehuurd, en zijn naar de vulkaan ETNA gereden, zo´n 70 km naar het zuiden.
Het eerste deel van de beklimming gaat met een kabelbaan, en dan nog een stuk met een vierwieldrive voertuigen, en dan een stuk wandelen.. Dus kaartjes gekocht voor de hele toer. Maar toen stopte de lift, en werden we meteen in de vierwieldrive voertuigen gezet, en de berg op gereden. Bij de wandeling was duidelijk dat we hoog zaten. Er stond een ijskoude harde wind.  We werden rond de nieuwe krater van 2002 geleid, maar die was niet zo indrukwekkend. Toch weer een ervaring rijker.
Bij terugkomst in Messina ging het regenen, en rond 19.00 werden we getrakteerd op een forse onweersbui.

Rocella Ionica, Italië, 13-06-08
Vandaag gaan we verder door de straat van Messina, en rond de punt van de laars. De jachthavens zijn hier wat dunner gezaaid, en we moeten zo´n 70 mijl varen naar de volgende bestemming. Dus vroeg vertrokken. In de straat hadden we een flinke stroom mee, en we liepen meer dan 9 knopen over de grond. De GPS tipte zelfs even 10 knopen aan. Dat schoot lekker op, maar zodra de straat wijder werd,werd ook de stroming minder. De wind was erg variabel vandaag. Eerst SE toen NE, later weer N, toen S, gevolgd door SE. Toen viel de wind weg, en kwam terug uit het NW, met een paar forse windstoten van 25 knoop. Dat was rond 16.00, en we hielden die harde wind tot aankomst in Rocella, om 17.30.
De aanloop was heel voorzichtig, want er is verzanding voor de ingang van de haven, maar we kwamen binnen zonder de grond te raken. Het is een jachthaven zonder personeel, maar een grote groep Fransen heeft ons geholpen bij het afmeren. Op dat moment zat het terras van het restaurant vol Italianen, naar de wedstrijd Italië - Roemenie te kijken. Met het gelijk spel was men niet blij....
Die avond hadden we weer een goede plek op hetzelfde terras gevonden, om de wedstrijd Nederland - Frankrijk te zien. Er waren na afloop veel ongelukkige Franse zeilers in de haven. En de Duitser die er lag, was ook al niet blij, want gisteren had Duitsland verloren.
De Nederlandse zeilers waren echter zeer gelukkig.